Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Formatfri satsning kan leda till nytt formatkrig

/

Bland piratkopierare brukar det vara vanligt att skylla på att "det inte finns några bra lagliga alternativ".

Annons
Bland piratkopierare brukar det vara vanligt att skylla på att "det inte finns några bra lagliga alternativ". Det är något som filmtjänsten Ultraviolet kan komma att ändra på. Tyvärr innebär denna nya lansering förmodligen även ett nytt formatkrig, trots att Ultraviolet ska vara formatfritt...

En grupp media- och elektronikföretag har gått ihop och tagit fram ett system som låter användarna se på de filmer de har köpt var som helst, oavsett var du är, eller vilket format, vilket märke eller vilken teknisk apparatur du använder. Ungefär som ett bankomatkort helt enkelt, som alltid gör ditt konto tillgängligt.

Systemet kallas Ultraviolet och är uppbackat av filmbolag som Warner och datajätten Microsoft. Till skillnad mot liknande initiativ signerat Apple är Ultraviolet alltså ett öppet format, vilket gör tjänsten till ett riktigt hot för Apples film- och tv-satsningar som är låsta till Ipad och andra format knutna till företaget.

Genom Ultraviolet hoppas initiativtagarna kunna kickstarta de digitala köpen av filmer, som i dag endast står för cirka fyra procent av marknaden.
Konceptet går ut på att man skapar ett digitalt konto som lagrar alla inköp av dvd:er, bluray-skivor eller digitala filmer. Efter verifiering kan sedan konsumenten titta på filmen ifråga i vilken mediaapparat som helst utan att behöva kopiera filen, inklusive i mobilen. Låter det för bra för att vara sant?
Ja delvis är det förmodligen det också. Gissningsvis kommer Apple förmodligen att stå utanför konceptet då huvudkonkurrenten Microsoft ligger bakom. Även Disney uppges vara intresserade av att utveckla en egen standard istället.

Det kanske är dags att börja rusta för 10-talets svar på Beta-max vs VHS och Blu-ray vs Hd-dvd?
Det vore i så fall höjden av ironi, med tanke på att Ultraviolets slogan är "köp upplevelsen, inte formatet".
Kolla in Ultraviolet


/Andreas Hermansson

Prylportalen.se

Mer läsning

Annons