Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FLERA STEG FRAMÅT, ETT BAKÅT FÖR NYA SCÉNIC

/
  • Nya Renault Grand Scénic ser nättare ut än sin föregångare, men är både större och rymligare. Tekniskt bygger Scénic på samma bas som Mégane-modellen.
  • Förarplatsen är upphöjd och sikten åt sidorna är förbättrad genom att vindrutestolparna flyttats bakåt. Många detaljer känns igen från andra Renault-modeller, framför allt Mégane men även Laguna.
  • Det finns plats för en knappt 180 cm lång artikelförfattare längst bak i sjusitsig Renault Grand Scénic...
  • ...men det är lite bökigt, både att ta sig dit och därifrån.
  • De två bakre extrastolarna ligger försänkta i lastgolvet när de inte behövs.

Vassare körgenskaper, generösare utrymmen och en 1,4-litersturbo som är en liten pärla till motor. Nya Renault Grand Scénic är bättre än sin föregångare på många punkter. Men i ett avseende har den nya modellen tagit ett kliv bakåt. Åkkomforten håller inte samma klass som tidigare.

Annons

Franska Renault går i höst in på ett nytt varv med sin kompakta flexbil Scénic. Då lanseras den tredje generationen i modellserien som debuterade 1996 och slog igenom med buller och bång: hittills har över 3,2 miljoner exemplar sålts runt om i världen.  

Vi har provkört den långa versionen av nya Scénic, med tilläggsbeteckningen Grand. Trots namnet ger bilen vid en första anblick ett nättare och smäckrare intryck än den ganska klossigt formgivna föregångaren.

Men skenet bedrar. Den nya Renaulten är större än den gamla på alla ledder och även axelavståndet har utökats. Det har gjort susen för kupéutrymmet och Grand Scénic kan numera husera sju vuxna, förutsatt att de inte är alltför storvuxna. Till och med stolarna allra längst bak är okej för folk som är uppemot 180 cm långa, även om det krävs vissa gymnastiska färdigheter för att krångla sig på plats.

De två extra sittplatserna i aktern kostar 6 000 kronor i tillägg och ligger dolda i lastgolvet när de inte används. Att fälla dem upp och ned är mycket smidigt, ett handgrepp är allt som krävs.     

Fåtöljerna på mittraden är lite bökigare att hantera. De kan inte, som i många konkurrentbilar, enkelt fällas ned i golvet när bilen ska användas som godstransportör. Istället måste de vikas ihop och fällas framåt. Vill man ha maximalt utrymme för bagaget får man anstränga sig ännu mer och lyfta ut stolarna. Men då blir belöningen också ett lastgap som sväljer över två kubikmeter!

Mer positivt är att mittradens tre sittplatser har ställbara ryggstöd och att de, enligt gammalt känt Scénic-manér, är högt monterade för att ge bra utsikt även för korta passagerare (läs: barn). Stolarna är också justerbara i längsled. Skjutmånen är hela 17 centimeter och det är gynnsamt för flexibiliteten.

Men det är inte bara utrymmena som är bättre i nya Grand Scénic, som tekniskt bygger på senaste Mégane-modellen. Köregenskaperna har också vässats rejält och största skillnaden finns i styrkänslan. ?Den var tidigare minst sagt diffus, men är numera både snabb och precis.

Även väghållningen i stort har förbättrats. Nya Grand Scénic tål både hårda tag på krokiga bergsvägar, samtidigt som bilen har en behaglig riktningsstabilitet på snabba motorvägsetapper. Så långt blir det mest plus i protokollet för Renaults chassitekniker.

Men någonstans på vägen glömdes bekvämligheten bort. Nya Grand Scénic är både bullrigare och stötigare än sin föregångare och avstämningen mellan kompetenta köregenskaper och fin åkkomfort känns inte hundraprocentigt lyckad. På den punkten finns lite att fila på. 

Däremot imponerar den nya lilla bensinturbon på 1,4 l/130 hk, som vi satsade mesta krutet på under provkörningen. Den är mjuk, stark, snabb, hyfsat bränslesnål och passar perfekt till bilen om man inte vill lägga ut de extra tusenlappar som en diesel kostar.     

Precis som föregångaren har Scénic III digitala instrument, men de är tydligare och bättre utformade än tidigare. De är också mer centrerade och det innebär att föraren slipper de ständiga blickarna åt höger för att veta hur fort han/hon kör.   En vettig utrustningsfiness i nya Scénic är det integrerade navigationsystemet Carminat TomTom, som finns som tillval för mycket prisvärda 5 000 kronor. Det är åtskilliga tusenlappar mindre än vad man får betala för andra inbyggda navigatorer.Men även i basutförande är nya Scénic tämligen välutrustad; bland annat ingår farthållare, CD-radio, elbackspeglar och elfönsterhissar i grundpriset.

Som max, en del kostar extra, finns hela 40 förvaringsfack på totalt 92 liter utspridda i kupén och den som vill betala ännu mer kan få både dubbla panoramasoltak och backkamera. 

Krocksäkerheten i den nya Renault-modellen är ännu inte testad av Euro NCAP. Men med hänsyn till tidigare resultat skulle det förvåna om inte nya Scénic nådde toppresultat när den så småningom körs mot krockbarriären.

Samtidigt som Grand Scénic lanseras i Sverige debuterar även den femsitsiga och 22 cm kortare vanliga Scénic-modellen, som kostar 10 000 kronor mindre än den långa varianten oavsett utförande.

Fördelningen mellan de båda versionerna är i kombilandet Sverige 60/40 till Grand Scénics fördel. I resten av Europa är däremot fördelningen 70/30 och då är det den korta modellen som är den mest sålda.

FAKTA RENAULT GRAND SCÉNICPris från: Cirka 180 000 kr (1.6 Flex Fuel).Modell: Femdörrars flexbil.Säljstart: September 2009.Mått, cm: L 456/B 185/H 165. Motorer: 1,6 l E85/100 hk, 1,4 l bensinturbo/130 hk, 2,0 l bensin/140 hk, 1,5 l diesel/110 hk, 1,9 l diesel/130 hk, 2,0 l diesel 150 hk. Tjänstevikt: 1 407–1 647 kg, beroende på version.Släpvikt: 1 300 kg.Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard. Prestanda: Toppfart 180 (1,5 dCi)–200 km/tim (2,0 dCi). 0–100 km/tim 12,5 s (1,5 dCi)–10,0 s (dCi 2,0).Bränsleförbrukning: 5,2 (1.5 dCi)–7,7 l/100 km (2.0 CVT). CO2-utsläpp: 136 (1,5 dCi)–184 g/km (2.0 dCi aut.).Konkurrenter: Citroën C4 Picasso, Toyota Verso, Opel Zafira, VW Touran, Mazda5 m fl.

Mer läsning

Annons