Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det går att vända negativa trender

/

Fler dör i trafiken igen. Under årets tre första månader dödades 68 personer mot 49 under motsvarande period förra året. Det visar siffror som myndigheten Trafikanalys presenterade i fredags.

Annons

Men det är för tidigt att påstå att de senaste årens gynnsamma trend med minskat antal olyckor har brutits.

Trafiken är ett gott exempel på att det går att påverka och vända en negativ utveckling med rätt åtgärder, även om naturligtvis mycket mer skulle kunna göras för att rädda liv och minska skadorna.

Totalt sett har Sverige världens lägsta antal dödsolyckor på vägarna i relation till befolkningen.

Före högertrafikomläggningen 1967 dödades cirka 1 300 människor i trafiken varje år. År 2000 hade antalet dödade i trafiken mer än halverats till cirka 600.

Nu har dödssiffran mer än halverats igen. Och under förra året omkom "bara" 283 personer, varav 17 beräknas vara självmord.

Det kanske kan vara lite makabert att tycka att 283 dödade i trafiken är en framgång. Det är 283 för många.

Men mot bakgrund av antalet döda i trafiken efter andra världskriget är det faktiskt så. Trots en markant ökande trafik, har antalet omkomna och skadade trafiken minskat, framför allt under de senaste tio åren.

Den enskilt största orsaken till detta kanske är den ökande utbyggnaden av mötesfria vägar. Under de senaste tio åren har sträckan med mötesfri trafik fördubblats. Medan det år 2000 fanns 188 mil mötesfria vägar, var det 2009 420 mil, varav 188 mil motorväg.

Och det mötesfria vägnätet byggs ständigt ut. I höst öppnar den nya motorvägen mellan Enånger och Hudiksvall. Då har kustborna i Hälsingland mötesfri väg ända ned till kontinenten.

Lite sämre är det för dem som bor i inlandet. Vägsträckan Ljusdal – Tönnebro är verkligen i behov av en uppgradering till mötesfri väg. I synnerhet norr om Bollnäs.

När man av erfarenhet vet att bra och säkra vägar är en av de viktigaste åtgärderna för att minska antalet döda och skadade i trafiken, är det ett cyniskt spel med människoliv att låta bli att bygga ut och förbättra vägnätet, eller göra det i alltför långsam takt.

Visserligen är det också viktigt att satsa på järnvägar, men i vår del av landet kommer biltrafiken alltid att vara helt avgörande för regionens tillväxt, både i form av yrkestrafik och personpendlande.

Förutom mötesfria vägar har också hastighetskameror, ändrade fartgränser, ökad nykterhetskontroll, säkrare bilar och ett ökat säkerhetsmedvetande hos trafikanterna, bidragit till att sänka antalet döda och skadade i trafiken.

Ingen annan stans i Europa säljs så många nya bilar med antisladdsystem, ESP, som i Sverige. 98 procent av bilarna har ESP idag. År 2003 var det bara 15 procent.

Något som sticker ut i statistiken är 200 av 283 omkomna förra året är män. Även om män kör och åker mer bil än vad kvinnor gör är det helt säkert en kraftig överrepresentation. Män i allmänhet och i synnerhet unga män är en livsfarlig faktor i trafiken ute på vägarna.

Vad kan göras åt detta? Högre körkortsålder för män? Särskild körutbildning för män? Knappast realistiskt, men helt klart måste killarnas riskbeteende uppmärksammas och mötas på något sätt.

I ljuset av att Trafikverket har en nollvision i trafiken kan man tycka 283 döda är ett misslyckande. Men sett till utvecklingen över tid är det en framgång.

Tänk om andra problemområden i samhället skulle kunna visa upp en liknande positiv utveckling, exempelvis när det gäller mord, misshandel, våldtäkter och liknande.

Med en klar och tydlig målsättning och med ett medvetet agerande går det att vända negativa utvecklingar.

Det har utvecklingen i trafiken visat. Även om man ännu har långt kvar till nollvisionen.

Mer läsning

Annons