Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det behövs ett tydligare budskap

/

I söndags publicerades den senaste opinionsmätningen från Sifo, i vilken Centerpartiet bara får stöd av fyra procent av de tillfrågade.
Det är det sämsta resultatet i en Sifo-undersökning på över tio år. Senast partiet hade så lågt stöd i väljaropinionen var det Lennart Daléus som var partiledare.

Annons

Och just detta låga stöd var en av de avgörande anledningarna till att Daléus tvingades att lämna uppdraget. Vilket då först tillfälligt övertogs av Maud Olofsson, som tillförordnad partiledare, för att sedan på en extrastämma i mars 2001 väljas till Centerpartiets ordförande.

Svenska Dagbladet publicerade samma dag som Sifo-undersökningen en debattartikel av Kristina Jonäng.

I debattartikeln kritiserar Jonäng Centerpartiets strategiska upplägg. Hon menar bland annat att partiet ska ägna sig åt industripolitik, bostadspolitik och trafikpolitik i stället för att leva på rut-avdrag och miljöbilspremier.

Och hon menar vidare att Centerpartiet alldeles för länge har nonchalerat de stora företagen, och därmed inte haft tillräcklig trovärdighet som småföretagarparti.

Även om såväl den haltande analysen som förslagen på ny politisk inriktning för Centerpartiet är ytterst märklig, finns det annat som gör att man höjer än mer på ögonbrynen.

Kristina Jonäng är nämligen inte bara gruppledare för Centerpartiet i Västra Götalandsregionen och före detta ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund som nu väljer att också kandidera till partistyrelsen, och därför ger uttryck för sina tankar och analyser i denna debattartikel.

Jonäng var fram till valet också Centerpartiets chefsstrateg. Som sådan är hon naturligtvis synnerligen ansvarig för partiets strategiska upplägg inför höstens val. Vilket som bekant slutade med ett ordentligt bakslag.

Det här gör debattartikeln tämligen svårbegriplig. För även om hon med ord berömmer Maud Olofsson, bland annat för prestationerna att leda sitt parti genom en hel mandatperiod och bli omvald i regeringsställning, så är stora delar av det övriga innehållet en ordentlig sågning av såväl Jonängs eget arbete som av hennes partiledares.

Saken blir inte bättre av att hon till stora delar har fel när det gäller det strategiska upplägget för det framtida politiska arbetet.

Det finns förvisso en hel del förnyelsearbete att göra även inom det politiska området, men ett av Centerpartiets absolut största problem är bristen på en tydlig och väl genomarbetad kommunikationsstrategi. Som kan förklara och binda ihop politiken.

Centerpartiet är nämligen fullt av resultatpolitiker, som tror att det räcker med att man levererar politiska åtgärder och resultat för att väljarna ska visa sitt uppskattande genom att rösta på Centerpartiet i efterföljande val.

Det är ingenting fel med att vara resultatinriktad, men det är inte så det fungerar.

Det viktiga är nämligen inte vad man egentligen gör, utan vad väljarna uppfattar att man gör.

Ta bara regeringens ekonomiska vårproposition som exempel. Ett av de större beskeden i den var halveringen av restaurangmomsen. Hur många mer än de redan trogna minns att det är något som Centerpartiet har fått kämpa hårt för inom regeringen för att få igenom?

Är det Centerpartiet eller Moderaterna som kommer att plocka hem poängen?

Att sälja mjölk till konsumenter är inte detsamma som att sälja in politik till väljarna. Men likheterna är trots allt väldigt stora.

Det krävs en bra paketering och en kommunikations- och marknadsföringsstrategi som både är tydlig och väl genomtänkt. Å andra sidan kommer en produkt som inte håller vad den lovar sannolikt att resultera i att konsumenten väljer bort varan nästa gång.

Det handlar alltså inte om att ge upp strävan efter att nå resultat. Utan om att koppla ihop det med en tydlig strategi för hur det ska kommuniceras så att bilden av det samhälle som Centerpartiet vill skapa genom sin politik blir tydlig och tilltalande för väljarna.

I dag är det få, utanför den trogna skaran, som vet vad Centerpartiet egentligen vill.

Mer läsning

Annons