Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är inte bilen som är problemet

/

I en valrörelse är det a och o att komma med sina utspel och vallöften vid rätt tidpunkt för att få så stor uppmärksamhet som möjligt.
I går försökte sig Miljöpartiet på att få spinn genom att presentera vad de påstod var en ny miljöbilspolitik. Med avgifter på nya bilar med höga utsläpp skulle omställningen av den svenska bilparken bekostas.
Effekten blev inte riktigt vad man hade tänkt och hoppats på.

Annons

Dels så sågades det politiska innehållet i förslaget fullständigt av såväl branschorganisationen Bil Sweden som Motormännens riksförbund.

Men framför allt så hamnade förslaget helt i skuggan av mediernas intresse eftersom miljöminister Andreas Carlgren (C) i går meddelade att alliansen har enats om att införa en ny så kallad supermiljöbilspremie. Ett förslag som Centerpartiet har drivit sedan ett tag tillbaka och som man nu har lyckats få samtliga allianspartier att ställa upp på.

Från och med 2012 ska den som köper en miljöbil med verkligt låga utsläpp, mindre än 50 gram koldioxid per kilometer, kunna få en premie på 40 000 kronor. Ett teknikneutralt förslag som gynnar bilar med riktigt låg klimatpåverkan.

Det är förvisso väldigt få bilar som i dag lever upp till de här utsläppskraven. I princip är det bara de allra bästa el- och biogasbilarna som klarar att hålla sig under gränsen.

Men det är också meningen. Det är en "supermiljöbilspremie". Då ska kraven vara hårt ställda.

Och till skillnad från Miljöpartiets utspel så fick Carlgrens förslag positiva omdömen av såväl Bil Sweden som Motormännens riksförbund.

Med det här förslaget går alliansen vidare i arbetet med att göra den svenska fordonsflottan helt fossiloberoende, en målsättning som man avser ha genomfört till 2030.

Redan nu är man på god väg i sitt arbete. Allt fler av de bilar som rullar på våra vägar är så kallade miljöbilar. Ungefär var fjärde nyregistrerad bil släpper ut mindre än 120 gram per kilometer.

Sedan början av 2008 har antalet svenska miljöbilar gått från strax över 100 000 till omkring 350 000 stycken. Det är mer än en tredubbling.

Backar vi bandet till i början av den här mandatperioden blir utvecklingen ännu större.

En utveckling som egentligen talar för sig själv. Miljöminister Carlgren och övriga i alliansregeringen har visat att man inte bara talar vackert om behovet att vidta klimatåtgärder, utan har också genom aktiva beslut varit framgångsrika i att åstadkomma en positiv utveckling.

Det här har skett utan den bestraffning av landsbygdsbefolkningen som Miljöpartiet vill genomföra tillsammans med sina röda kamrater inom S och V. Alla har inte en tunnelbana runt hörnet, utan måste använda bilen för att ta sig till och från arbete, hämta barn och kunna utföra en rad andra ärenden.

Precis som Centerpartiet har valt att uttrycka det i valrörelsen så är det inte bilen som är problemet – utan utsläppen.

Mer läsning

Annons