Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blir amerikanska Volvo kinesiskt?

/

Volvo Personvagnar ser ut att få nya ägare. För nästan ett år sedan satte Ford upp Volvo på försäljningslistan, och sedan dess har ryktena om tänkbara ägare gått fram och tillbaka. Ibland har det även sett ut som att Ford skulle ompröva försäljningen, för att i stället behålla Volvo. Inte minst sedan Volvo den senaste tiden har sett ut att repa sig från ett tidigare väldigt prekär situation.
I går meddelade Ford att de valt ut Geely Automobile som enda troliga köpare. Därmed verkar det som att Volvo PV går från att vara amerikanskt till att bli kinesiskt.

Annons

Skälet till att Ford har valt ut Geely som köpare utges vara att de har stora möjligheter att bli en bra ägare till Volvo. De accepterar Volvos affärsplan och varumärke. Dessutom planerar de att behålla högkvarter, forskning, utveckling och tillverkning i Göteborg.

Man får väl utgå från att Fords positiva inställning också kommer av att man räknar med att få tämligen bra betalt av Geely. Även om ingen prislapp har nämnts så förefaller det som ganska klart att det ligger någonstans mellan 15 till 20 miljarder kronor. Det är förvisso betydligt mindre än vad Ford betalade för Volvo 1999, men det finns också stora investeringsbehov för Volvo och med de inräknade så blir inte skillnaden enormt stor. Dessutom måste man komma i håg att marknaden för biltillverkarna i dag är en helt annan än vad den var strax före millennieskiftet.

Hur ska man då se på den här affären? Försiktigt positiv är nog en ganska rimlig inställning.

Visst kan det finnas en berättigad oro för att arbetstillfällen kan försvinna från Sverige till Kina. Kanske inte på kort sikt, men på lite längre. Fast vad är alternativet? Det finns ingenting som säger att förutsättningarna för att jobben ska finnas kvar skulle vara större om Ford fortsatte att äga Volvo, eller för den delen skulle välja att sälja till någon annan.

Om Volvo ska finnas kvar, och därmed arbetstillfällena, är det viktigt att det finns en stark och långsiktig ägare. Just detta ser Geely ut att kunna erbjuda. Dessutom är Kina i dag världens snabbast växande fordonsmarknad. Som en del av Geely får Volvo goda förutsättningar att växa på denna marknad. För det är tydligt att Geely har klara ambitioner att utveckla bilmärket.

Fast vi måste också vara på det klara med att ingenting är klart. Det finns flera saker som de båda företagen måste komma överens om och reglera. Den här sortens affärer är inte helt enkla.

Är det fortfarande någon som anser att Mona Sahlins utspel om att staten borde gå in som "tillfällig" ägare var särskilt begåvat? Mer än Mona Sahlin själv då, som i går verkade se den här utvecklingen som ett bevis på att hon haft rätt hela tiden.

Vi ska även i det här fallet vara glada att det är alliansen som sitter med regeringsmakten.

Mer läsning

Annons