Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigt är bra – gratis är gott

/

Jag hade en vän på gymnasiet som få ville bli kvar sist med på lunchen. Oavsett hur mycket man tyckte om honom. En vältränad och därmed också energislukande vän som dessutom hade en mamma som förkunnat för honom att billigt är bra och gratis är gott.

Annons

Så han nyttjade den där gratis skollunchen till fullo. Vilket tog sin tid. Och även din, om du råkade bli sist kvar och var för artig för att lämna honom. En ung man av sin tid beväpnad med ett modernt motto. Som Rupert Murdoch inte alls gillar.

Rupert Murdoch har nämligen tröttnat på det här med att gratis är gott. Gratiskulturen på nätet är kapitaldränerande och därför tänker Murdoch till hösten börja ta betalt för läsningen av bland annat The Times och The Sun. Han går till och med så långt som att deklarera att gratiseran är över på nätet.

Problemet är bara att Murdoch med sina 78 år är en mycket gammal man i en ny tid. Hans inställning till gratiskulturen på nätet framstår som ungefär lika fruktlös som skivbolagens krig mot fildelarna och kamp för att stoppa utvecklingen istället för att leda den.

Försöken att ta betalt för nyheter på nätet har nämligen visat sig vara tämligen dödfödda projekt som för några år sedan därför också mycket riktigt skrotades ibland annat USA av just denna anledning. För vad åren lärt oss är att nätanvändare mycket väl kan tänka sig att betala för porr. Men inte för nyheter.

Men Murdoch tycks vara fast besluten att ta upp kampen mot gratiskulturen. Ett projekt som kommer kräva förändring på bred front för att över huvudtaget ha en chans att bli framgångsrikt. För Murdoch kan inte vinna slaget på egen hand. Vad som krävs är att så många följer hans exempel på nätet att gratisätarna erbjuds få andra alternativ än att betala för nyheter. Men inte ens det är någon garant för framgång.

I en tid när vi inte heller är särskilt intresserade av att betala för papperstidningar riskerar Murdochs kulturrevolution falla platt. För tidningarna och deras webbsidor är trots allt bara några få av de många nyhetskanaler som i dag står oss tillbuds.

Det är däremot långt ifrån samma sak som att kampen om kulorna är förlorad. I gratiseran ligger en utmaning som medieföretagen bör anta. Men det kräver långt större kreativitet än att ännu en gång försöka få konsumenterna att betala för nyheter de vant sig vid att få gratis.

Trots sin enorma makt är det nämligen inte längre män som Murdoch som sätter normen. Det gör istället individer som min vän. Han som tyckte att billigt är bra och gratis är gott.

Det är vad medieföretagen har att förhålla sig till. Inget annat.

Mer läsning

Annons