Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Besöksnäringen en framtidsbransch!

De rödgröna är överens om att det behövs offensiva investeringar för att tjänstesektorn framöver ska ha en gynnsam utveckling och skapa nya jobb. Besöksnäringen och turismen är en viktig del av tjänstesektorn och behöver stöd för att utveckla framtidens turistmål.

Annons

Gävleborg har en stor framtidspotential. Här finns goda exempel inom besöksnäringen med Hälsingegårdarna, skidanläggningarna, Furuviksparken, rovdjursturismen kring Järvzoo, den växande hästturismen, det rika fisket, den gröna turismen, för att bara nämna några exempel.

I Gävleborg med de två landskapen Hälsingland och Gästrikland finns skickliga aktörer som ständigt utvecklar besöksnäringen och skapar nya jobb. I Sandviken satsar man till exempel nu stort på att utveckla Kungsberget, 500 miljoner ska investeras under fem år för att bygga ut liftar, backar och boende. Det är en viktig investering som kan leda till många nya jobb.

Under jobbkrisen är det viktigt att vi arbetar aktivt för fler investeringar i turism och besöknäringen. Besöksnäringens tillväxt har varit mycket stark de senaste åren. Mellan 2000 och 2007 ökade turismkonsumtionen i Sverige med nästan 50 procent. Antalet sysselsatta i besöksnäringen har också utvecklats starkt.

Enligt UNWTO, FN:s turismorganisation, kommer den globala turismen att växa med över 70 procent till 2020 och i Europa med 50 procent. Sverige ska ligga i framkant. Turismen ska växa snabbare här än i resten av Europa.

Vi ska locka till oss en större andel av de nya globala turisterna. Internationella evenemang är exempelvis ett mycket intressant segment där Sverige har stor tillväxtpotential. Här kan Gävleborg spela en viktig roll.

Vi rödgröna är överens om att staten, i samarbete med kommuner, föreningar och företag, ska ta ett ökat ansvar för att locka besökare till Sverige. Att gemensamt arbeta för att stärka en positiv bild av Sverige skapar både jobb och intäkter. Följande prioriteringar är viktiga för att besöksnäringen ska kunna växa:

* Ökad marknadsföring av Sverige som turistland samt ett strategiskt arbete med att främja internationella evenemang. Detta görs genom bildandet av ett särskilt bolag, Event Sweden, kan arbetet med evenemang samlas och professionaliseras. Vi avsätter 100 miljoner till detta.

* Initiativ till branschsamtal med besöksnäringen för att åstadkomma ett strategiprogram, som ska innehålla både kompetensutveckling och forskningsinsatser.

* Besöksnäringen bör bli ledande i att erbjuda klimatsmarta alternativ till våra gäster.

* En satsning bör göras på seriösa företagare i turistbranschen som följer lagar och avtal.

Nu handlar det om att marknadsföra vårt län så att fler upptäcker Gästrikland och Hälsingland. Att berätta om Gävleborg för andra är en god investering i jobb och utveckling. Tillsammans kan vi vända utmaningar till möjligheter.

Vi vill investera Sverige ur jobbkrisen. Sverige kan bättre!

Raimo Pärssinen (S)

Ulla Andersson (V)

Bodil Ceballos (MP)

Sinikka Bohlin (S)

Per Svedberg (S)

Åsa Lindestam (S)

Roland Bäckman (S)

Mer läsning

Annons