Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avslöjar kontorets hemligheter

/

Vad händer på kontoret när alla gått hem? Vad drömmer vi om att göra, vilka är vi under arbetskläderna? På ett oväntat sätt demaskerar konstnären Mats Hjelm kontorsvärlden - på plats i ett vanligt bankkontor.

Annons

Egentligen är projektet "After hours" lite hemligt. Men så mycket kan ändå sägas att den som är uppmärksam kommer att kunna bevittna märkliga händelser i fönstret till SEB:s kontor vid Sergels Torg i Stockholm den 13-31 januari.
Fast bara på kvällstid - efter kontorstid.
Oanständigt
Vad är det som i vid bemärkelse är oanständigt på en bank? Vad gör man inte i möten mellan människor, hur uppför man sig inte i kontorsmiljö? Det är ett par av de frågeställningar som Mats Hjelm har utgått ifrån i sitt samarbete med koreografen Dorte Olesen.
Men egentligen började projektet, något oväntat, med Sarah Palin, den republikanska presidentkandidaten i USA.
- Hon var en så otroligt märklig person. Så otroligt uppsträckt och överkodad med en slags kontorsprydhet. Jag tyckte att hon var det läskigaste med republikanernas kampanj. Här kom någon som såg ut som en skolfröken, men inte visste någonting, säger Mats Hjelm.
Dolda koder
Palins medvetet valda kontorsklädsel fick honom börja fundera över de uppförande- och klädkoder som vi omges av i arbetslivet.
Varför har alla som jobbar på bank samma klädstil - varför gör tjänstemän sällan uppror mot den outtalade konsensus som råder på kontoret?
- Man går till jobbet varje dag och följer ett kodsystem. Det finns en stark politisk kraft i att man anpassar sig till en idé som ingen någonsin har förklarat för en. Jag tror inte att det är någon på banken som har sagt nu måste du göra si eller så eller ha på dig det eller det. Det kommer inifrån, det är en självbild, säger Mats Hjelm.
"After hours" är producerad av Mobile Art Production, MAP, som har som affärsidé att visa konst på oväntade platser. Samarbetet med Dorte Olesen och Moderna dansteatern var helt nytt för honom - men blev alldeles självklart.
- Jag kom med min flummiga idé till Dorte och hon fattade direkt. Hon kunde göra det jag tänkte, sätta handling till mina ord. Vi hade verkligen ett fantastiskt möte.
Annorlunda
"After hours" skiljer sig på de flesta sätt från allt han gjort tidigare. Mats Hjelm är utbildad skulptör, men fick sitt stora genombrott med videoinstallationen "White flight" (1997), där han följde sin far, dokumentärfilmaren Lars Hjelm, i fotspåren och skildrade raskravallernas Detroit, nästan 30 år efteråt.
- "After hours" ligger längst bort från det jag gjort tidigare. Det finns en humor i det och en mindre tydlig politisk idé. Förhoppningsvis är verket uppbyggligt, så att det med respekt för dem det handlar om ger förslag på hur man kan vidga det liv som beskrivs, säger han.
Sara Ullberg/TT Spektra
sara.ullberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons