Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Zlataneffekt på lokal bilförsäljning

2014 var ett synnerligen gott år för bilmarknaden i Sverige enligt siffror från Statistiska centralbyrån. Antalet nya bilar ökade med 13 procent sedan året innan.

Bilåret 2014 blev det sjunde bästa genom tiderna och enligt den svenska branschorganisationen Bil Sweden, väntas 2015 bli ännu ett starkt år för bilmarknaden.

När vi frågar Jim Larsson, försäljningschef på Biltjänst i Hudiksvall om 2014 års försäljning utropar han:

– Bästa året någonsin! Framför allt har vi sålt fyrhjulsdrivna bilar och hybridbilar. Vi tror att de fina siffrorna beror på att vi haft flera kundnära aktiviteter och att vi satsat på radioreklam.

Mats-Olov Mattsson, ägare Biltjänst berättar att nybilsförsäljningen lokalt har ökat med hela 100 procent 2014 jämfört med 2013.

Volvo tycker sig se en uppgång sedan Zlatan Ibrahimovic medverkade i en reklamfilm i början av året. Också i Ljusdal har man märkt en uppgång tack vare fotbollsikonen.

Lotta Humla, marknadssamordnare på Bilbolaget Personbilar Hälsingland bekräftar detta:

– Vi har verkligen märkt av en Zlataneffekt och året började bra för oss när vi till och med hade äran att få låna ut en XC70 till filminspelningen.

Effekten av Zlatankampanjen var enligt dem att det såldes mer av fyrhjulsdrivna, lite större och dyrare bilar.

– Försäljningen av XC60 och XC70 ökade under 2014 med 30 procent i Hälsingland. På våra 3 märken Volvo, Renault och Dacia hade vi en total ökning på 25 procent så året har varit väldigt framgångsrikt, säger Lotta Humla.

I Hudiksvall nyregistrerades 2014 totalt 1080 bilar, varav 362 bensin, 643 diesel, fem elbilar, 33 elhybrider, fem laddhybrider, 31 etanol och en gas. I Nordanstig var siffran totalt 92 bilar, varav 40 bensin och 52 diesel.