Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigt ge eleverna likvärdig bedömning

Tusen tack alla människor, både i och utanför skolans värld för all respons jag har fått på min tidigare insändare!

Annons

Det känns skönt att veta att fler är av samma åsikt. Något som förbryllat mig i allt det här är att många har uttryckt att jag borde känna rädsla i och med det jag skrivit. Är du inte rädd om jobbet? Vad du är modig som vågar skriva under med ditt namn! Nu är det väl bara för dig att gå hem och vänta på uppsägning är några kommentarer. Mitt svar är: Nej, jag är inte ett dugg rädd! Vi lever i demokrati och det jag blir rädd för är att vi i skolan bara accepterar och gillar läget.

Jag vet att det finns mycket vi i skolan vill ändra på men vi låter ofta diskussionerna stanna i personalrummet. Jag vet också att det i Bollnäs kommun finns gott om duktiga och kompetenta pedagoger som gör sitt yttersta för att eleverna ska nå målen. Men vi börjar tyvärr känna oss slitna och trötta!

Jag ett förslag till Eva Eklund med kolleger. Alla elever har enligt Skolverket rätt till en likvärdig utbildning och bedömning. Det tolkar jag som att alla elever har den rätten, vilket inte sker i dag. Jag säger inte att det beror på politikerna i Bollnäs kommun.

Under en föreläsning med Helena Moreau ställde jag frågan om Skolverket hade för avsikt att ge oss nationella bedömningsmatriser (bedömningskriterier) så att alla elever i Sverige bedöms likvärdigt. Aldrig svarade hon. Skolverket hade sagt nej med motiveringen att det var en process varje kommun och varje pedagog ska arbeta sig igenom. Det innebär att det aldrig kommer att bli tal om någon likvärdig bedömning bland eleverna. De kommer fortsättningsvis att bedömas olika på olika skolor och i olika kommuner. Det är inte acceptabelt.

Är det inte på tiden att kommunen tillsätter en grupp bestående av de kompetenta och duktiga pedagogerna jag nämnde tidigare för att utarbeta gemensamma bedömningsmatriser som ska gälla för hela kommunen? Gruppen kan bestå av pedagoger från samtliga skolor och stadier. Då skulle vi säkerställa att eleverna i vår kommun bedöms likvärdigt, oavsett om de byter skola inom kommunen. Det skulle underlätta för pedagogerna och Bollnäs kommun följer Skolverkets riktlinjer! Tänk så många timmar framöver som annars kommer att gå åt till att varje pedagog på varje skola ska arbeta fram matriser. Tid som vi tar från eleverna och undervisningen och som ändå inte ger alla elever en likvärdig bedömning. Tid är ju pengar och ont om pengar finns det gott om i kommunen! Kan vi spara tid så sparar vi ju också pengar och det är ju bra!

Som avslutning vill jag säga till dig Svante (4/10): Alla pedagoger och rektorer är inte ”makthungriga” och ”översittare”.

Helene Morin, lärare på Vallsta skola

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel