Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Viktigt att knyta ihop alla länkar"

Om det vill sig kan det snart gå att cykla på hela Västra Tullgatan i Hudiksvall, även mellan Bryggeriet och Guldsmeden.

Annons

Västra Tullgatan är bara en liten detalj i en större cykelpolicy som ska uppmuntra och underlätta för kommunens cyklister.

– Det är ett politiskt uppdrag som vi har jobbat med några år. Syftet är att skapa förutsättningar för att fler ska kunna cykla i framtiden. Det är bra för miljön, för plånboken och för hälsan, säger Mats Gradh.

Cykelpolicyn omfattar i första hand kommunens tätorter, men även vägarna mellan dem, och därmed finns också Trafikverket med på ett hörn. De detaljerade planerna finns dock inom tätorterna, där man har tagit hänsyn till trafikintensitet, och var skolor, industrier och fritidsanläggningar ligger.

I Hudiksvall finns en hel del cykelvägar, konstaterar Mats Gradh, men de är lite slumpmässigt utplacerade. Den som vill ta sig genom stan på cykel ställs inför utmaningar här och där, om man vill undvika biltrafik.

– Det är viktigt att ta ett helhetsgrepp. Man ska enkelt kunna nå alla viktiga samhällsfunktioner med cykel. Det största problemet är egentligen hur man ska knyta ihop cykelvägarna i stan, det har vi funderat mycket på, säger Mats Gradh.

Även om man nu strävar efter ett vidgat perspektiv i cykelplaneringen, kommer det behov av snabba punktinsatser ibland. Den nya cykelvägen i Iggesund kom till genom ett hastigt ökat behov: tillströmningen av ungdomar till Camp Igge. Det behövs fler insatser i Iggesund, säger Mats Gradh och nämner:

– Cyklisterna som kommer från Brunnsnäs mot centrum, hur ska vi ta hand om dem? Och de som kommer från Hagenområdet in mot centrum?

I Delsbo finns också trafikanter som lever farligt, framhåller Mats Gradh.

– De som kommer från forngården, på Bjuråkersvägen, mot skolan. Det är inte alls bra. Och även i Delsbo finns det behov av att knyta ihop de länkar som saknas i centrum.

I förslaget till cykelpolicy, som snart ska börja sin väg mot ett beslut i fullmäktige, finns ett heltäckande cykelledsnät i var och en av tätorterna. Andra problem, som cirkulationsplatserna i Medskog på riksväg 84, är egentligen Trafikverkets ansvar – men cyklisternas bekymmer, konstaterar Mats Gradh.

"Hela resan" ingår också i de nya målen, och då behövs nya insatser inte bara med cykelvägar, säger Mats Gradh.

– Om man cyklar till bussen, för att åka kollektivt vidare, måste det finnas bra väderskydd med tak, och man ska kunna låsa fast sin cykel i ramen. Sådana insatser planerar vi i varje tätort, vid viktiga busshållplatser.

I förslaget till cykelpolicy konstaterar man att det generellt är sparsamt med cykling mellan tätorterna. Vägen mot Forsa kompliceras som sagt av cirkulationsplatserna, medan en trygg cykelväg mellan Iggesund och Hudiksvall kom i ett betydligt ljusare läge sedan nya E 4 byggdes, påpekar Mats Gradh.

– På gamla E 4 kan man göra vägen smalare för bilister och göra en tydlig markering för cyklister. På den vägen är nästan all tung trafik borta i dag, men det är Trafikverkets väg så de ska bekosta eventuella insatser. Dessutom vill vi satsa mer på kampanjer, och på att ta fram bra cykelkartor. Som jag anser ska vara gratis.