Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill och kan vara med och skapa

/

I företagssammanhang har verkligheten hunnit ikapp. Det gjorde den i akademiska sammanhang redan år 2000 då den första artikeln om co-creation, samskapande, publicerades i Harvard Business Review.

Annons

Tesen är i grunden mycket enkel och baserar sig på följande faktum. Du som läser den här artikeln kommer antagligen inte nöja dig med att bara läsa den, du kommer kanske kommentera den, kanske sprida den via någon av de sociala plattformar du använder dig av eller så kanske du hör av dig till mig som skrivit artikeln för att föra ett samtal kring det du precis har läst. 

På ekonomispråk kallas det du vill göra för co-creation. På vanlig svenska översätts det bästa till samskapande. 

Nya tider kräver nya affärsmodeller. Idag nöjer sig få av oss med monologer, med att bli tillsagda vad vi skall tycka, göra och konsumera. 

Vi vill vara med och skapa produkterna vi använder, vi vill påverka utformningen av dem, vi vill vara delaktiga, oavsett om det handlar om att vara med och styra ett parti och dess politiska utveckling eller hur datorn vi använder skall se ut och fungera. 

Co-creation är för oss som konsument på det hela taget en tämligen lysande affärsmodell. För vad det innebär är att företagen nu är mer intresserade än någonsin av vad du som konsument har att säga om allt från tidningar till bilar. Och de vill gärna släppa in dig i processen.  

Något annat alternativ finns inte heller. Kunskaps- och informationssamhällets framväxt har skapat en samtid som tror allt mindre på auktoriteten och allt mer på eget inflytande.

Vi vill vara med och bestämma och vi kräver också just detta. Vi vill ha en dialog, inte en monolog. Och i detta bor också en möjlighet att tillsammans skapa inte bara bättre produkter men också ett bättre samhälle.

Vad företagens insikt om värdet av co-creation säger oss är nämligen att 2000-talet fört med sig ett paradigmskifte där den som tror på monolog och auktoriteten kommer hamna hjälplöst efter. 

Är detta något nytt? Nej. Egentligen inte.

Få revolutioner har börjat i toppen av hierarkierna. De avgörande stegen i vår utveckling har snart sagt alltid tagits någon helt annanstans i vårt samhälle. Ibland genom den lilla människans uppror mot överheten, ibland genom ensamma innovatörer, drivna av en vilja att skapa något större än bara profit. 

Verklig förändring börjar snart sagt aldrig i toppen av ett samhälle. Vad som är det nya är att de i toppen faktiskt börjat inse detta. Vilket onekligen är uppfriskande, även om det inte handlar om mycket mer än en insikt framtvingad av en samhällsutveckling där du som läser denna ledare idag lika gärna kan skriva din egen ledare, publicera den på en blogg och sprida den genom alla de kanaler som idag finns tillgängliga.

Gör det mitt jobb onödigt? Innebär det att branschen jag jobbar i är dömd till marginalisering?

Nej. Men det betyder att jag och mina tidningskollegor kommer tvingas göra ett ännu bättre jobb i framtiden för att fortsätta vara av relevans i din vardag. Och lyssna ännu mer på vad du har att säga om arbetet vi utför. Vilket på det hela taget är ett underbart faktum och ett löfte, snarare än ett hot.

Mer läsning

Annons