Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vi vill att Sverige ska rulla"

Sammanbiten tystnad eller tårar av glädje.
Sekunderna efter beskedet är känslosamma.
Vägverkets inspektörer bestämmer om du får körkort eller inte.

Annons

- Din körning är inte godkänd.

Det tunga beskedet ger Lars Bäckström och hans kollegor nästan varje dag.

Efter 45 minuter av backstartande, parkeringar, korsningar och landsvägskörning kommer orden som avgör om eleven får ta bilen eller bussen de närmsta veckorna.

- Det är väldigt sällan som de är överraskade. De är oftast medvetna om hur det gick, säger Lars Bäckström.

Han har lunchrast i Studiefrämjandets lokaler i Söderhamn. Under förmiddagen har han haft fem uppkörningar. Två har klarat sig.

Är beskedet negativt så talar ofta tystnaden. Mer livat kan det bli när eleven är godkänd.

- Det är allt från höga tjut till glädjetårar.

• Kramar då?

- Det förekommer, men det är inte så vanligt, säger han.

Lars Bäckström jobbade tidigare på fängelse, men tröttnade och sökte av en slump jobbet som inspektör på Vägverket. Efter ett och ett halvt års utbildning började han på kontoret i Gävle 2003, som även har uppkörningar i Söderhamn, Bollnäs och Sandviken. Han har fortfarande det första protokollet sparat:

- Det kändes speciellt. Det är en lång utbildning och ett stort ansvar att släppa ut trafiksäkra förare.

Sedan dess har han godkänt hundratals nervösa korkortsaspiranter, och för den delen kuggat en hel del också.

Ungefär tre av tio anses inte tillräckligt säkra.

- Det vanligaste är väl att planering och uppmärksamheten brister. Tittandet är det viktigaste man gör, säger Lars Bäckström.

Under sju år har han så klart upplevt en hel massa elever och händelser. En gång när Lars var ny missade han att säga till en elev som körde upp i Gävle att han skulle svänga av E4, så färden fick fortsätta till Hagsta innan de kunde vända. Nu för tiden blir det inte såna felkörningar. Det är inte många vägar i uppkörningsorterna som Lars Bäckström inte har åkt på.

Den allvarligaste händelsen var när Lars Bäckström och hans elev blev påkörda bakifrån av en lastbil på motorvägen.

- Den eleven var faktiskt godkänd. Jag förstår att det känns konstigt att krocka, men att det gick bra ändå.

En annan elev körde på en kantsten och fick punka. Vissa är så dåligt förberedda – eller nervösa – att de knappt får igång bilen. Då händer det att eleven och inspektören får byta plats i bilen. Lars Bäckström försöker få eleverna att inte vara nervösa genom att vara trevlig, tydlig och skapa en bra atmosfär.

Många tror att inspektörer försöker få elever att göra fel genom att locka dem i olika fällor. Lars Bäckström säger att det inte är så.

- Vi vill att Sverige ska rulla, att ha körkort innebär en mobilitet. Vårt mål är att kunna släppa ut så många som möjligt, och att det är säkert.

För trafiksäkerheten är inget han ruckar på.

- Vi är bra på att göra bedömningar. Sen kan man känna med vissa personer. Vi är inte helt empatilösa, säger han.

• Hur är det med fickparkeringen, händer det att en elev klarar hela uppkörningen galant och sen kuggar sig på sista parkeringen?

- Är man utbildad är det lätt att fickparkera. Vi följer upp brister, man kan till exempel prova att backa runt ett hörn också. Kan man inte det heller så kan man inte backa, säger Lars Bäckström.

Eftersom uppkörningen är den sista avgörande innan den rosa lappen är i din hand har inspektören stor makt. Det händer att inspektörer utsätts för hot eller mutor. Karl-Erik Andersson är biträdande chef för förarprovet:

- Vi har våra etiska regler som alla medarbetare skriver under. Och så pratas det mycket om jävsituationer över huvudtaget. Om man får ett prov med nån man känner är man skyldig att anmäla det till sin chef, säger han.

För inte så länge sedan försökte en elev i Borås att muta en inspektör. Då lyckades man hålla honom kvar i bilen tills polisen kom till platsen.

Även inspektörer har tagit betalt för att ge elever körkort. Förra någon vecka sedan inleddes ett åtal i Göteborg.

- Det var en av våra inspektörer som hade en prislista på mellan 7 000–10 000 kronor för att godkänna elever, säger Karl-Erik Andersson.

Lars Bäckström har hittills klarat sig från mutförsök. Däremot har det förekommit att personer försökt att köra upp åt någon annan, med falsk legitimation. Det är svårare nu för tiden, eftersom eleverna i de flesta fallen tar körkortsfotot i samband med uppskrivningen. Inspektörerna ser då eleven på bild i mobilen innan uppkörningen börjar.

Lunchen är över och det är dags för ytterligare en uppkörning. Lars Bäckström dricker upp det sista kaffet, hänger inspektörsbrickan runt halsen och tar protokollpappren med sig ut till bilen.