Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi måste fatta kloka och genomtänkta beslut

Besluten om en framtida skolstruktur för Bollnäs är viktiga – och svåra.

Annons

För att barn och ungdomar ska få den bästa utbildningen vi kan ge dem, och för deras föräldrars skull, behöver vi ta mer tid på oss än enligt den ursprungliga planen.

Folkpartiet vill föra en respektfull dialog med de lokala intressen som har synpunkter på den nya skolstrukturen. Vi behöver också en bättre genomlysning av de ekonomiska och pedagogiska konsekvenserna av olika alternativ.

Vi är alltså ännu inte redo att sätta ner foten och förorda ett slutligt förslag. Men vi vill ändå skissa lite grann på hur vi resonerat hittills.

Det är uppenbart att vi värmer upp, städar och underhåller långt större lokalytor än vad som egentligen skulle krävas för det antal elever vi har och kan förutse. Det betyder att det går åt pengar som vi skulle kunna använda till andra ändamål, inom eller utom skolan. Om vi stänger skolenheter kan vi alltså spara pengar, även om en del av det vi sparar äts upp av ökade kostnader för skolskjutsar.

Varje skola har dessutom kostnader för till exempel lokalvård, bespisning och vaktmästeri. Det är troligt att färre enheter ger effektivare pedagogiska organisationer. Det kan ge ökad kvalitet, samtidigt som kostnaderna minskar.

Men vi måste också se till vilka konsekvenser skolnedläggningar får för byar och kommundelar.

I både Arbrå och Kilafors finns sim- och sporthallar i anslutning till skolorna. I Kilafors är det lokala biblioteket integrerat med skolan. I Arbrå kan det finnas skäl att överväga att flytta biblioteksfilialen från Forum till skolan.

På Granberg har vi nu en väl fungerande f–9-skola i gott skick som håller god kvalitet, med närhet till stadens sim- och sporthall och Kulturkvarter.

Om vi förstärker elevunderlaget på dessa skolor med elever från kringliggande byskolor kan det vitalisera både skolor och kommundelar.

Att bygga om Gärdesskolan för modern pedagogik kan visa sig mycket kostsamt. Skolan byggdes på 50-talet utifrån den tidens pedagogiska ideal. Det är en korridor- och klassrumsskola av tegel och betong, som har liten flexibilitet. Med de färska erfarenheterna av att bygga om ett Folkets hus från 60-talet till ett modernt Kulturkvarter finns det anledning att fundera noga innan vi ger oss in på ett likartat ombyggnadsprojekt för att förverkliga Campus Gärdet.

Kanske kan skolområdet med Torsbergsgymnasiet och Gärdesskolan bli ett Campus för de lite äldre eleverna – gymnasieskolorna, högskoleutbildningarna och komvux? Då kan vi gå ur andra lokaler i Bollnäs. Och kanske kan andra kommunala verksamheter flytta in i kommunala lokaler i stället för att hyra av externa fastighetsägare? Det skulle vi vilja se mer belyst de närmaste månaderna innan vi går till beslut.

Peter Nordebo, vice ordförande i kommunstyrelsen

Ingrid Hammarberg, vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden

Folkpartiet Liberalerna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel