Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi får ständigt nya påbud

Anders Eklund, jag tackar för ditt svar, men undrar hur jag ska tolka att du inte besvarade mina direkta frågor.

Annons

Du skriver att du har arbetat som lärare i 10 år. Må så vara, men jag som arbetat som utbildad lärare i mer än 30 år i den kommunala skolan kan garantera att lärarjobbet idag är något helt annat än när du var lärare. (Se där en trolig förklaring till att lärarjobbet idag blivit ett andra eller tredjehandsval för svenska studenter! )

Jag håller helt med dig om att de flesta lärare valt sitt yrke för att man vill ge ungdomar goda kunskaper inför framtiden. Men det är just där problemet ligger i dagens svenska skola. Vi får inte förutsättningar att vara de lärare vi vill!

Du nämner en friskola, Kunskapsskolan i Västerås som ett föredöme med goda resultat. Tacka sjutton för det när det är de starka, välutbildade föräldrarna som placerar sina studiemotiverade barn där. De mindre studiemotiverade och de som ej klarar målen i den friskolan får samsas i den kommunala skolan bredvid, Bäckbyskolan, med resultat därefter.

Enligt uppgift är detta precis vad som håller på att hända även i Bollnäs nu när en friskola startat där. Kolla gärna läget i den kommunala grannskolan Gärdesskolan, nu när så många studiemotiverade elever lämnat den. Att jämföra en friskola med en kommunal är som att jämföra äpplen och päron.

Om vi lärare inte behövde skriva och sedan följa upp så många åtgärdsprogram, utvecklingsplaner och studiemanualer m.m. samt tillbringa så mycket tid i telefon/ mailkontakt med föräldrar skulle vi gladeligen kunna ägna mer tid åt eleverna direkt.

Slutligen: När man som jag dagligen möts av tidigare entusiastiska men numera alltmer uppgivna lärare behövs ingen reflex för att reagera när politiker aningslöst kommer med nya påbud. Det räcker bra med sunt förnuft.

Cissela Carlin

Ordförande för Lärarnas Riksförbund, Söderhamn

 

LEDARREDAKTIONEN SVARA

Först beklagar jag att Cissela Carlins inlägg dröjt på grund av kommunkationsmissar på redaktionen.

I ditt inlägg fanns två frågor den första var om jag inte tar reda på hur det förhåller sig innan jag skriver. En insinuant fråga, som knappast behöver besvaras.

Den andra var en fråga var om vem som ska svara för kvaliteten om fler och fler undervisningstimmar läggs på lärarna. Den besvarade jag också genom att uppmana facket att vara positiv till mer tid med eleverna och att ta upp förhandlingar om att minska på byråkratin.

Men Cissela Carlin medger inte ens att det är bra med mer tid med eleverna! Det är märkligt.

Jag har många lärare i min bekantskapskrets. Glädjande nog visar de inte upp samma gnälliga attityd till sitt jobb och till förändringar, som fackets representant gör. Även om de ibland klagar på både politiker och arbetsvillkor. Men vem av oss har ett jobb där allt är bra?

Att avfärda en friskolas positiva resultat med att där går bara studiemotiverade elever är att göra det alldeles för lätt för sig. Jag dristar mig att tro att en stor del av framgången består i att lärarna har mer tid med barnen. Eller är det att tro för mycket om lärarnas betydelse?

Dessutom är betygsskillnader mer komplicerade än så. Resultaten i de kommunala skolorna skiftar också kraftigt åt inbördes? Med samma arbetsgivare. Och samma fack.

Nya påbud är inte alltid fel. I stället för att reflexmässigt avfärda förslag om mer tid med eleverna, tycker jag att facket borde ta upp en dialog om vad som kan förändras i stället. Och politikerna borde lyssna. Elevtid är bättre och viktigare än byråkrati.

Anders Eklund

 

 

Mer läsning

Annons