Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vi borde hitta ett gemensamt wow"

Hur ska Ljusdal och dess företag kunna synliggöras och utvecklas på bästa sätt? Det vill Carina Janars från Ljusdal i centrum ta reda på i ett nytt samverkansprojekt mellan företagare.

Annons

– Vi är en bra ort, men vi borde hitta ett gemensamt wow som gör att Ljusdal sticker ut. Det måste vi göra tillsammans, säger Carina Janars, som har inbjudit Ljusdals företagare till ett samarbetsprojekt.

Om man samverkar över gränserna mellan olika branscher, stärker varandra på olika vis och synliggör samarbeten, så kan man lyfta de värden som Ljusdal och dess företag kan erbjuda, menar Carina.

– Vi vet i dag att över 220 miljoner kronor går utanför kommunen och handlas på andra orter. Hur kan vi minska utflödet? Köpkraften är 60 tusen kronor per person och år i hela landet, från vaggan till graven.

I Ljusdal finns alla företag nära varandra, samtidigt som kommunen ligger geografiskt nära fjäll, vacker natur och huvudstaden. Det är några av fördelarna med orten som bör framhållas, menar Carina Janars.

– Vi kan tänka både i stort och smått, säger hon och föreslår att man kan göra en rolig film till Youtube, erbjuda fjällkassar till resenärer eller kajakturer mellan Järvsö och Kyrksjön i Ljusdal.

Några exempel på samarbeten som Ljusdalsföretag redan har initierat är Janssons bröd som samarbetade med Anastasia under tulpanens dag och Teamsportia som samarbetar med Noren & Skyttner Bil om elcyklar.

– Det finns mycket som man kan ta tag i, säger Carina.

De trender hon ser framåt är bland annat att kunder vill designa sina egna saker och vill kunna köpa mer tjänster i butiken, som exempelvis utbildning eller köphjälp. Även intresset för vintage, loppis och remake ökar.

– Återvinning och återbruk är jättestort och kommer att bli större.

Intresset för projektet är stort. Drygt 30 av Ljusdals företagare kom till den första träffen under torsdagsmorgonen. En av dessa var Katarina Svender från Östernäs affärsfastigheter.

– Det här är jättebra, det finns stor potential i att kunna samverka och se saker på nytt sätt. Det är positivt att så många är intresserade. Vi behöver hjälpas åt.

Även Marita Avander Bergstedt från Reseshoppen tycker det är ett bra projekt och ser stor potential i större samverkan.

– Vi har tidigare samarbetat med Hälsoboden. Alla som köpte resor av oss fick köpa stödstrumpor hos dem till ett billigt pris. Det är bra att ha när man flyger, för både damer och herrar, säger hon.