Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VI BILÄGARES KONSUMENTUNDERSÖKNING: SAABÄGARE ALLT MER OSÄKRA

/
  • I sommar lanseras Saab 9-3X. Frågan är om gamla ägare köper Saab eller byter märke nästa gång de byter bil.
  • Professor Magnus Söderlund, expert på lojalitetsfrågor, ser tydliga mönster med Saabägarnas funderingar.
  • Svenska folket lojalitet och referenser till eget märke redovisas i AutoIndex. En rad olika frågor ligger bakom slutpoängen. Betygen har omvandlats till indextal som teoretiskt kan variera från noll till 1000 poäng. Jämförelsen visar hur lojala och varumärkesberoende bilägarna är i förhållande till varandra.
  • En viktig delfråga i AutoIndex lojalitetsenkät: hur säker är du på att du kommer att köpa samma märke igen när du köper ny bil nästa gång? Blå stapel visar hur säkra bilägarna var i januari-mars 2009 jämfört med motsvarande period i fjol, gul stapel.

Saabs vara eller inte vara ställer till bryderier för annars historisk trogna Saabägare. Lojaliteten till det egna märket sätts på prov, och för Saabs del bär det utför. Det är allt färre Saabägare som är beredda att hålla fast vid sitt märke när det blir tid att byta bil nästa gång. Det visar Vi Bilägares konsumentundersökning, AutoIndex.

Annons

I konsumentundersökningen AutoIndex spelar också frågorna om relationerna till det egna märket en viktig roll. I det ämnesområde som vi kallar lojalitet är det flera parametrar som ska vägas samman. Det handlar inte bara om nästa bilval utan också om hur ägarna ser på sitt eget varumärke i stort.

Saabs kris har självfallet medfört att varumärket naggats i kanten. Professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm förklarar hur möjliga hot sätter igång spekulationer.

– Saabägarna funderar säkert på hur service och tillgång på reservdelar ska fungera i framtiden, de funderar också på hur andrahandsvärdet ska bli för en bil som kanske inte produceras.

I lojalitetsenkäten finns en fråga som lyder: hur säker är du på att köpa samma märke igen när du köper ny bil nästa gång?

Under perioden janauari–mars i år då frågan ställdes var Saab-ägarna de som förändrat sitt tankesätt mest jämfört med motsvarande period i fjol. Rankingmässigt kan vi också se hur Saab fallit just på denna fråga under de senaste tre åren, fem placeringar bakåt varje år.

Saab är inte ensamt om att tappa i ranking, Citroën och Mazda är andra exempel på märken som gått samma väg. En helt annan utveckling visar ?istället de sydkoreanska tillverkarna Kia och Hyundai vars ägare blir mer säkra för varje år som går på att de kommer att vara sina märken trogna.

Totalt sett står Subaru och dess ägare i en klass för sig när det gäller lojaliteten i alla dess former. De prestigeladdade varumärkena håller också stilen.

– Det indikerar stabilitet, säger Magnus Söderlund. Det visar på just dessa bilmärkens förmåga att skapa starka band till sina kunder. Trots lågkonjunktur väljer dessa ägare att hålla fast vid det som känns säkert och tryggt.

På så vis är bilar ännu inte riktigt jämförbara med andra varor i vårt konsumtionssamhälle.

– För andra varor gäller att de flesta väljer billigare alternativ i en lågkonjunktur. Och uppföljningar har visat att många sedan stannar kvar med dessa varor, också när konjunkturen vänder.

Den nuvarande lågkonjunkturens verkningar vet vi ännu inte resultatet av – prestigemärkenas till synes ohotade ställning idag kan således förändras, om svackan blir riktigt djup.

FAKTA / KÖPA SAMMA MÄRKE IGEN?

Hur säker är du på att köpa samma märke igen när du köper ny bil nästa gång? Här är rankingen på denna fråga de senaste tre åren.

F Hur säker är du på att köpa samma märke igen när du köper ny bil nästa gång? Här är rankingen på denna fråga de senaste tre åren.Märke/år090807Subaru111BMW2310Toyota324Audi4411Honda559Volvo667Skoda792Mercedes8813Kia91722Mazda1073Mitsubishi111814Hyundai121618VW131320Opel141216Saab15105Citroën16118Ford171419Nissan181921Peugeot191517Seat202215Renault212012Suzuki22216

Mer läsning

Annons