Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vem tog pengarna inne på banken?

Någon på banken tog pengarna.
Det hävdar en medelålders Bollnäskvinna, som under flera år låtit tre banker förvalta flera miljoner kronor av hennes pengar.

Annons

Nu har kunden polisanmält en av bankerna, Nordea. Hon hävdar att 289 000 kronor försvunnit på vägar hon inte känner till.

– Ett intressant fall, där jag tycker att mycket av bevisbördan ligger på Nordea, säger kvinnans juridiska ombud, advokat Leif Hägglund på advokatfirman Appelli i Falun.

Men ärendet är rörigt och i tidigare fall där kvinnan anmält två andra banker har polisen valt att inte starta någon utredning.

– Det finns en risk att polisen är rädd att börja rota i det hela. Men kunden har som privatperson inte samma möjligheter som polisen har, att komma någon vart i det här ärendet, säger advokat Leif Hägglund.

Kvinnan är egentligen inte intresserad av pengar men erhöll för snart sju år sedan drygt fem miljoner kronor. Hon satte in hela beloppet på en bank.

– Jag har lön eller sjukpenning och använder nästan aldrig pengar, berättar kvinnan.

Hon misstänkte att pengar försvann på ett felaktigt sätt och har bytt bank två gånger. 2011 satte hon in 936 000 kronor på två konton hos Nordea.

Kundens egen utredning upptar en mycket tjock pärm. Här berättas även om överföringar mellan de egna kontona som kunden inte varit delaktig i. Kunden hävdar också att pengar till och med satts in på kontot, utan hennes vetskap.

Mycket kortfattat är en stor del av problemet att många blanketter saknar namnteckning och att de handlingar som är kvitterade har skrivits under enbart med kundens initialer.

– Banken sa att det räckte att kvittera bara med mina initialer, säger kvinnan.

Advokaten Leif Hägglund:

– Om uttagen hade kvitterats med namnteckning hade det varit lättare att konstatera om kunden själv godkänt uttagen. Nu har Nordea försvårat detta genom att uttryckligen säga till kunden att namnteckning inte krävs och att det räcker med signatur.

Nordeas presschef Erik Durhan meddelar att banken som princip aldrig kommenterar pågående utredningar och rättsfall.

Han kan dock svara på allmänna frågor som dessa:

Om en kund gör ett uttag/överföring på bankkontoret, kan ärendet göras utan namnteckning?

– Generellt så kräver alla transaktioner en underskrift samt legitimering.

Om namnteckning krävs, räcker det med enbart initialerna?

– För- och efternamn efterfrågas, säger Erik Durhan.

Kvinnan har begärt ut kopior på sina bankärenden. Hon visar papper där uttag gjorts utan vare sig underskrift eller initialer.

När advokaten också begärde ut samma handlingar från banken fick även han dessa - men då undertecknade!

De är undertecknade med kvinnans initialer, som vi med hänsyn till hennes anonymitet här kallar "X X".

– Vem har skrivit dit mitt namn i efterhand, undrar kvinnan.

Advokaten Leif Hägglund konstaterar:

– Det är synnerligen märkligt att vi erhållit en andra uppsättning kvitton där signatur nu finns även på de handlingar som tidigare saknade signatur.

– Eftersom det inte handlar om riktiga namnunderskrifter har detta varit förhållandevis enkelt att få till.

– Frågan uppstår givetvis varför någon inom banken varit så angelägen att dölja att uttag skett utan kvittering, att man sett sig föranlåten att förfalska dessa signaturer.