Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Veckans stora mediehändelse

Veckans riktigt stora mediehändelse gick förbryllande nog tämligen obemärkt förbi i svenska medier, till skillnad från lanseringen av Nya DN. Vilket är en oerhört märklig viktning av vad som är en nyhet.
I torsdags kväll, svensk tid, hölls den så kallade F8 konferensen, en presentation av nya Facebook, en plattform som halva Sveriges befolkning idag använder. (Till skillnad från DN.)

Annons

En begivelse av stort intresse, inte bara på grund av det faktum att det handlar om en plattform som idag har runt en halv miljard användare. Presentationen i torsdags var även en svensk milstolpe eftersom Sverige än en gång visade upp sin inovationsförmåga när Spotifys Daniel Ek klev upp på scenen för att demonstrera den funktion som integrerar Spotify med Facebook. Från och med i torsdags får därmed Spotify klassas som vårt nya IKEA. Genom samarbetet med Facebook har tjänsten nu potential att växa till oanade proportioner.

Napster blev starten på en helt ny era som kom att definiera vår relation till musik. Spotify lyfte oss vidare från fildelningen till att bara lyssna på musiken, utan att ha den i vår ägo. Att äga musiken, att ha den på en skiva, att ha den nedladdad, är inte lika viktigt som att ständigt ha den tillgänglig och lyssna på den, för de allra flesta av oss. Det fattade Spotifys grundare och gav oss en tjänst som även slutligen fått musikindustrins välsignelse, om än med viss vånda.

F8 gick att följa live på Facebook, men antalet tittare var blygsamt, bara runt hundra tusen under den tid jag själv satt vid skärmen. På scenen vankade grundaren Mark Zukerberg av och an och höll presentation på bästa Steve Jobs manér. När Apples ikon Stev Jobs nu slutligen klivit av scenen finns ett tomrum att fylla, och den platsen avser uppenbarligen Mark Zukerberg göra anspråk på. Naturligt, givet den enorma genomslagskraft och den ogreppbara spridning hans Facebook fått på bara några få år. Att det fanns ett kommunikativt liv före Facebook är idag svårt att föreställa sig för väldigt många av oss.

Zuckerbergs mål är att göra världen mer öppen och sammankopplad. Altruistiskt mål, som dock även naturligtvis handlar om ekonomi, om att öka Facebooks marknadsandelar till än mer osannolika nivåer. De nya funktionerna som inom kort kommer lanseras är intressanta. Google+ lär pulveriseras, eftersom förändringen av Facebook integrerar funktioner vi redan använder och nu även tydligare kopplas till vår övriga närvaro på nätet, som exempelvis vårt tidningsläsande. För medieföretag som producerar produkter som den du nu läser har Facebook nu öppnat ytterligare möjligheter att sprida sitt innehåll och öka sina intäkter.

Konstateras kan att Facebook i torsdags än en gång öppnade dörrarna till en lite smartare samtid. En utveckling som skall bli mycket intressant att följa.

Jenny Wennberg