Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Väte – framtidens drivmedel?

Väte är ett energirikt bränsle som kommer att få ökad användning. Framtidens bilar kommer att drivas av elbatterier och bränsleceller som använder metanol eller mer sannolikt, väte, menar ”Miljövän”.

Annons

Väte är ingen stor biprodukt i kemisk industri men kan tillverkas av vatten genom elektrolys. I dagsläget är kostnaden för vätgas något hög cirka 80 kr/kg.

Fördelen med väte är att slutprodukten blir vatten som lämnar avgasröret. Miljövinsten blir stor. Överskott av el från solceller, vindkraft eller grön el från vattenkraft kan minska kostnaden för elektrolys av vatten. Forskning pågår för att utveckla effektiva och billiga bränsleceller.

Tyvärr har Sverige halkat efter på samma sätt som med vindkraften. Det går långsamt med utbyggnaden av vätemackar. Malmö, Arlanda och Göteborg och Mariefred har fått vätemackar. Sandviken får en vätgasmack som på försök skall tillföra bränsle till två vätgasbussar i stadstrafik. Aga har en vätgasfabrik eller elektrolysör i Sandviken som dessutom förser stålindustrin med väte .Arjeplog behöver väte för att testa vätefordon i vinterklimat.

Vätgas Sverige: Med svenska EU-medel som varit och vänt i Bryssel skall EU-finansierade Projektet Nordic Hydrogen Corridor bygga elektrolysörer, 100 vätebilar samt åtta tankstationer mellan Malmö och Stockholm och mellan Malmö och Oslo för en kostnad på 94 miljoner. I Sverige finns i dag cirka 20 vätebilar.

Danmark, England och Tyskland ligger före med utbyggnaden. Vattenfall har byggt en vätgasmack i Tyskland. Japan storsatsar liksom Sydkorea och Kina. Wuhan i Kina planerar för 20 vätgastankstationer och 3000 elbilar med bränsleceller till år 2020. Kina köper bränsleceller bland annat från Power cell i Sverige. Japan bygger mer än hundra tankställen, De tre japanska biltillverkarna Honda, Nissan och Toyota sponsrar utbyggnaden.

Vätetåg: Tyskland har redan ett vätgasdrivet tåg Coradia Lint. Vätgaståget är 54,3 meter långt och har plats för 300 passagerare och kan gå 80 mil på en tankning. Det senaste tillskottet Coradia iLint skall sättas i trafik 2017. Om två år skall 14 tåg börja rulla i delstaten Niedersachen. England kommer att använda vätetåg där elektrifiering är kostsamt till följd av låga tunnlar och broar. I Sverige kan man i framtiden använda vätetåg för mindre tvärbanor.

Vätebussar kommer att bli vanliga inom en snar framtid . Vätebussar kan till exempel användas av räddningsstyrkor vid snabba insatser vid jordbävningar i Japan.

En vätebil som Toyota Mirai kostar över 700 000 kronor. I Japan kostar den 550 000 kr. Biltillverkarna Hyundai, Toyota med flera utvecklar mindre bilar som troligtvis kostar drygt 400.000 kronor.

En vätgasfabrik borde byggas i Norrland för vätebilar. Avstånden mellan städerna är långa och mindre elbilar med klena batterier fungerar inte i Norrland. Tågtrafiken bör förbättras i vår del av vårt avlånga land. Diesel och väte kan vara en lösning för transporter.

Miljövän

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel