Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varning för bluffmejl och samtal

Under en vecka fick Sören Nilsson från Ilsbo nio bluffmejl. Nu vill han uppmärksamma andra på problemet.

Annons

Titt som tätt kommer varningarna om bluffmejl och oseriösa telefonsamtal där bedragaren vill ha ditt kontonummer eller personnummer. De senaste bluffmejlen som Sören Nilsson har fått, kommer från någon som utger sig att vara Swedbank.

– Det står att mitt kreditkort är spärrat på grund av något fel och att jag ska klicka på en länk för att häva spärren. Men det enda man ska klicka på i de här mejlen är för att ta bort dem, säger Sören Nilsson som är van vid att få liknande bluffmejl.

– Jag har varit till min bank med de här mejlen men det finns inte så mycket de kan göra. De råder en att alltid radera mejlen på en gång, säger Sören Nilsson.

Falska mejl förekommer i flera varianter. En del blir tydliga som bluffmejl med dålig översättning. Andra mejl döljer sig bakom myndighetsnamn.

– Om man blir uppringd eller får ett mejl där man uppenbart blir lurad så är det klart att man måste göra en polisanmälan så får vi försöka hitta en lösning på det. Mitt råd är att man är försiktig med vad man lämnar ut för uppgifter om man inte är säker på vem mottagaren är, säger Leif Berglund, utredningschef vid polisen i Hudiksvall.

Polisen får in många anmälningar om bedrägeri.

– De är svåra att komma åt. Man får försöka hitta en tråd att dra i. När det gäller bluffakturor försöker vi hitta var företaget finns och så samordnar vi med polisen där, säger Leif Berglund.

Elisabeth Eks 89-åriga mamma blev nyligen utsatt för försök till ett bedrägeri. Hon blev uppringd av en man som sa att hon skulle få en vinst utbetald till sitt kontokort.

– Mamma uppfattade inte varifrån mannen ringde eller vad det var för vinst hon skulle få. Men mannen var påstridig och ville ha hennes kontonummer, berättar Elisabeth Ek.

När hennes mamma vägrade lämna ut sitt kontonummer försökte mannen få hennes personnummer i stället.

– Men mamma stod på sig och lämnade inte ut några uppgifter. Efteråt ringde hon till mig och var skärrad men jag sa att hon gjort helt rätt.

Elisabeth Ek vill nu varna andra äldre för sådana här samtal.

– Jag vill inte att de ska behöva råka ut för sånt här. Äldre kan vara lätt att övertala, säger Elisabeth Ek.