Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Världsrekord och rymdfarkostliknande fordon efter Dellenbanan

Efter den idylliska Dellenbanan skymtar plötsligt ett rymdfarkostliknande fordon. Det är Delsbo Electric och studenter från Sveriges alla hörn har kommit till Delsbo för att tävla i en tekniktävling av det lite udda slaget.

Tävlingen började ta form för 10 år sedan i syfte att visa hur energisnål järnvägen och järnvägstrafiken är. Dellenbanans vänner som står bakom tävlingen kallade den då för det stora batteriracet.

Läs även: De byggde världens snålaste fordon

– Efter ett tag började vi tycka att det kändes lite tjatigt med allt det där och kom på att man skulle kunna ha bemannade fordon. Vi bjöd in till det första Delsbo Electric för fem eller sex år sedan, där elever från skolor bjöds in att bygga fordon som skulle dra så lite energi som möjligt på en viss tävlingssträcka, säger Sigurd Melin, ordförande i Dellenbanans vänner.

Tävlingen har utvecklats de senaste åren och i helgen har lag från bland annat Luleå och Göteborg kommit till Delsbo för att tävla.

– Det känns som att man inte får kasta sten i glashus men jag är väldigt optimistisk. Jag tror att vi kan hamna högt upp i listan på grund av att det har gått så bra tidigare. Jag tycker att det är häftigt att vi konkurrerar med så pass mediterade skolor, det är en extra utmaning, säger Örjan Persson, lärare på Staffangymnasiet i Söderhamn.

För gymnasieklasser möter ingenjörsstudenter från bland annat Chalmers och Högskolan Dalarna. Och de har precis som gymnasieeleverna arbetat hårt.

– Hundratals timmar i alla fall, det är mycket tid men det har varit extremt roligt. Det har varit intressant att hålla på i verkstaden eftersom vi är ganska teoretiska av oss annars, så bocka plåt och så vidare har varit roligt, säger Fredrik Gustafsson och Jens Bertilsson från Högskolan Dalarna.

Kanske var det just dessa hundratals timmar som gjorde att grabbarna från Högskolan Dalarna segrade och dessutom tangerade nytt världsrekord med 0,84 wattimmar per personkilometer. Därmed är fordonet Eximus 1 det energieffektivaste fordonet för persontransporter som någonsin tillverkats.

Läs också:

Studenter tar hjärnvägen

Snålast lag vinner i studentutmaning