Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Värden utpressar sina hyresgäster"

Först hotades de med kraftigt höjda hyror. Sedan lockade värden med begränsning av höjningen – om hyresgästerna drog tillbaka sina krav från Hyresnämnden.

Nu står hyresgäst som inte erbjöds uppgörelsen ensam kvar.

Annons

Fem hushåll drog, med Hyresgästföreningens hjälp, ägaren av Tröneska gården inför Hyresnämnden på grund av vad man ansåg vara bristande underhåll. Nu har fyra av dem dragit tillbaka sina krav från nämnden sedan de erbjudits begränsade hyresökningar av värden.

Kvar står ett ensamt hushåll som enligt Hyresgästföreningen inte fick möjlighet till samma uppgörelse.

Hyresgästföreningens jurist Anna Hallberg har författat åtgärdsföreläggandet till Hyresnämnden. Hon tycker att hyresvärdens agerande är etiskt mycket diskutabelt.

– Vi blev upprörda att de gjorde så. Det känns som att de utpressar hyresgästerna, säger hon.

Erbjudandet föregicks av att Lapponica Fastigheter AB:s företrädare nyligen flaggade för kraftigt höjda hyror, under den pågående tvisten.

Enligt Anna Hallberg kom Urban Boström från hyresvärden Lapponica till Tröneska gården en helg och istället för den aviserade hyreshöjningen hade han med sig ett annat erbjudande: Dra tillbaka kraven, och få hyror anpassade till allmännyttans nivåer istället!

Alla hyresgäster som befann sig i huset nappade, enligt Anna Hallberg. Ulf och Anna-Mait Sundh var inte hemma och fick således inte erbjudandet.

– De tog i hand på det där i trapphuset. Jag tycker att det känns kuppartat faktiskt, säger Anna Hallberg.

Nu står paret Sundh ensamma kvar på den ansökan om åtgärdsföreläggande som ännu ligger hos Hyresnämnden.

– Vi driver ärendet vidare, vi ska bara korrigera det, säger Anna Hallberg.

Tidningen har sökt Urban Boström på Lapponica, men han har inte ringt tillbaka. Johanna Moberg är jurist på Fastighetsägarna Mittnord och företräder Lapponica inför Hyresnämnden.

Hon bekräftar att det finns en uppgörelse med hyresgästerna till fyra av de fem lägenheterna. Däremot hänvisar hon till Urban Boström för besked om alla hyresgäster fått samma erbjudande.

– Nej, jag kan inte säga om det har skett. Det är hyresvärden som har fört dialogen med hyresgästerna, säger hon.

Är det inte märkligt om inte alla hyresgäster får samma erbjudande?

– Det kanske finns olika förutsättningar att komma överens, säger Johanna Moberg. Det här är Urban Boströms agerande.

Hon ser inga problem med att en hyresvärd flaggar för höga hyreshöjningar för att sedan sänka dem på villkor att gästerna drar tillbaka krav de tagit till myndigheterna.

Hyresgästföreningen kallar det närmast utpressning av hyresgästerna.

– Det är ett väldigt starkt ord. Men det är inte konstigt att föra dialog och sedan mötas på halva vägen, säger Johanna Moberg.

Frågan om upprustning av huset är inte ny. Tidigare uppgörelser i och utanför Hyresnämnden har inte hållits, och fel har inte fixats har hyresgästerna hävdat.

Hyresvärden anser, senast i sitt svar till nämnden, att det inte finns brister som är så allvarliga att de påverkar hyresgästernas nyttjanderätt, men lovar att mindre brister ändå ska åtgärdas. Löften om renovering av fönster – men också fasad – kommer att utföras, enligt Lapponica, något som redan utfästs vid flera tillfällen de senaste åren.