Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vardagsrummet blir professionell arena

Facebook har fungerat som ett vardagsrum för miljontals människor. En social plattform där man delar sitt liv. En snabb kick för den ensamma. Men Facebook börjar allt mer utvecklas till en professionell arena för varumärken och ett ställe där företagen marknadsför sig själva.

– Det är ett perfekt verktyg för framgång. Men människor kan komma att fly därifrån, säger karriärcoachen och beteendevetaren Nina Jansdotter, författare till boken Framgång med Facebook.

Annons

På Facebook känner sig männi- skor sedda. Älskade. Plattformen får de ensamma att känna att de har ett större värde och männi- skor att känna att de har andra i ryggen. Facebookfenomenet fyller en speciell funktion för människan, även om det inte ersätter det verkliga gillandet.

– Facebook har fungerat som ett ställe där vi kan få stöd och uppskattning i en värld där vi är allt mer individer. Det handlar om att ingen vill vara ensam. Facebook är också unikt i sin bredd av användare. Det finns någonting för de yngsta och för de äldsta, säger Nina Jansdotter.

Facebook tillåter ett enklare sätt att följa andra genom seger och motgång. Det är en snabb kick att se det där gillandet eller den där kommentaren dyka upp efter bara några minuter. Livsviktigt och livsfarligt, på samma gång.

– En av fördelarna med Facebook är att man får omedelbar feedback, dygnet runt. Man har den där garantin att någon alltid kommer att kommentera. Det är en snabb kick för människan.

Nina Jansdotter sätter upp ett varningens finger för hur användandet av Facebook kan övergå till någonting ohälsosamt. En ständig känsla av att det aldrig är nog är första varningstecknet. Att aldrig kunna slita sig. Att grundbehoven, så som sömn och mat, blir lidande på grund av Facebooklivet.

– För vissa krävs det en ständig upptrappning. Om tio personer gillade statusuppdateringen dagen innan ska tjugo gilla nästa gång. Har man en sådan personlighet, som lätt blir beroende av bekräftelsen, så kan man känna sig väldigt tom om uppskattningen från Facebook uteblir.

Så länge man håller kontakten med verkligheten är Facebook ett väldigt trevligt ställe att vara på, tycker Nina Jansdotter. Så länge man förstår att livet inte går under utan att någon gillar statusuppdateringen och så länge man inte skriver något som man inte är beredd att hela världen ska läsa, så är Facebook ett perfekt nätverk. Speciellt för framgång.

– Facebook är oberoende av tid och rum. Här kan vi värma upp för möten med människor och det finns en arena för alla stilar, för alla människor.

Nina Jansdotter ser Facebook som en plats för alla som vågar visa sig själva. En plats där det finns möjlighet att ta kontakt med hela världen. Där man kan förlänga sitt varumärke och ta kontakt med sina kunder.

– Jag upplever en revolution på Facebook där vi positionerar oss och marknadsför oss själva. Alla fenomen från verkligheten finns där. Som dejting. Trakasserier. Facebook är ett ställe där människor kan lämna avtryck. Ett ställe där människor vill lämna avtryck.

Men alla förstår inte hur man borde bete sig på Facebook.

– Man ska sticka ut, men lagom mycket. Facebook är ett digitalt fikarum, men det betyder inte att du kan säga och göra exakt som du gör i ditt vanliga fikarum på jobbet. Hjärnan kan inte alltid greppa den här dimensionen. Det här är en kanal vi inte kan kontrollera.

Nina Jansdotter säger att människor fortfarande vänjer sig vid den här dimensionen av kontakt och nätverkande. Att de inte alltid kommer ihåg att de pratar med hela världen. Även Nina glömmer bort det ibland.

Och med utvecklingen har företagen hittat till Facebook. De skapar fansidor, grupper och egna användarkonton. Marknadsför sig själva och sina produkter. Mitt bland miljontals människor världen över. Genialiskt, kan man tycka.

– Men människor kan komma att fly därifrån. De som har använt Facebook som ett vardagsrum kan känna att de vill bli lämnade ifred.

Vad Facebook är och vad det kommer att fortsätta vara, är någonting som skrivs vidare av oss i dag. Vi miljontals användare.

– Etikettboken för Facebook, vad som anses vara okej och inte, den skrivs av oss alla och den kommer nog aldrig blir helt färdigställd, säger Nina Jansdotter.

Mer läsning

Annons