Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var drar man i så fall gränsen?

/

I måndags verkade som att askflödet från den isländska vulkanen Eyjafjallajökull var på väg att avta. Men askproduktionen fortsätter och enligt isländsk expertis så är vulkanen nu inne i ett utvecklingsskede där det är svårt att sia om vad som kommer att hända.
Tydligt är i varje fall att flygbolagen blöder och flera reseföretag går på knäna.

Annons

Osäkerheten kring flyget har medfört att många avstår från att boka resor. I varje fall verkar de vänta med att bestämma sig för att köpa en resa.

Samtidigt medför de nuvarande flygstoppen oerhört stora kostnader. Dels i form av stillaståendekostnader. Men också kostnader för att få hem resenärer som inte har kunnat flygas hem och även kostnader för att ombesörja att de strandsatta passagerarna får kost och logi fram till det att de väl har kunnat komma hem.

Alla inblandade parter verkar emellertid inte vara beredda att ta på sig de här kostnaderna. Bland annat är resebranschen irriterad över att vissa flygbolag inte ersätter passagerare för kostnader för hotellrum och måltider. Vilket i sin tur inneburit att reseföretagen i stället har fått ta de kostnaderna.

Räkna med att det kommer att resultera i flertalen rättsprocesser längre fram.

Nu koncentrerar flygbranschen sin kraft och sina resurser på att förmå myndigheterna att lyfta på de flygrestriktioner som införts till följd av askmolnet. En del av de argument som framförs kan anses vettiga, men samtidigt går det inte att bortse från att restriktioner och flygförbud har införts för att garantera säkerheten. Om myndigheterna gått flygbranschen till mötes på alla punkter med konsekvensen att ett eller flera flygplan skulle skadas så illa att de störtade eller råkade ut för någon annan allvarlig incident så skulle det snabbt bli annat ljud i skällan. När det gäller flygsäkerheten varken kan eller får man chansa.

Fast visst går det att förstå den frustration som olika företrädare för flygbranschen ger uttryck för. De har kunnat konstatera att deras flygplan har klart testflygningar i askmoln utan att ta någon observerad skada. Och när de nu ändå tvingas att stå stilla på marken så rinner pengarna i väg. Varför det inte är särskilt konstigt att det kommer krav på statsbidrag som en kompensation för de förluster som det här flygstoppet förorsakar.

Därför är det viktigt att det inte resulterar i ett statsstödsrace. Alltså att det ena europeiska landet bjuder över den andra i sin kompensation till flygbolagen. En risk som är påtaglig då flera länder äger hela eller delar av flygbolagen.

Om något stöd över huvud taget ska utbetalas måste det ske samordnat inom EU. Men det bör i det längsta motarbetas och undvikas. Det är inte bara flygbranschen som drabbas av att flygplanen tvingas att stå kvar på marken. Om flygbranschen, som redan har fått tagit del av alldeles för mycket skattepengar, ska få stöd måste ju i rimlighetens namn också övriga branscher som drabbats få del av detta stöd.

Var tänker man sig i så fall att dra gränsen?

Mer läsning

Annons