Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var är pengarna till dubbelspår?

Sven Bergström (C), och övriga borgerliga politiker som presenterade regeringens budget i Hudiksvall den 21 september, skönmålar. Eller också har de läst på dåligt när de påstår att det avsätts medel för nytt dubbelspår på järnvägen både söder och norr om Hudiksvall i budgeten. Några nya sådana satsningar finns inte angivna i regeringens budgetförslag.

Annons

Den nationella plan som Banverket, Vägverket och Transportstyrelsen nu presenterar för åren 2010-2021 innebär att endast en mindre del avsätts för nyinvesteringar, när pågående projekt fått sitt. Dubbelspår Gävle-Sundsvall kommer inte att bli verklighet förrän någon gång efter 2040 med nuvarande anslagstakt.

I närtidssatsningen kommer drygt 1 miljard kronor att läggas på mötesstationer på Ostkustbanan (OKB), detta ska ställas mot totalkostnaden för dubbelspår och snabbtågsanpassning av OKB och Ådalsbanan som kräver cirka 26 miljarder kronor.

Förbättringarna blir alltså mycket måttliga för befintlig trafik och ger ingen kapacitetsökning. 27 mil järnväg finns inte med i planen, en sträcka som är den tredje i landet vad gäller persontrafik och den tyngst belastade vad gäller godstrafiken.

När Botniabanan öppnar 2010 så finns en efterfrågan att öka godstrafiken med 100 procent. Dock kommer banverket inte att tillåta nya tåg på sträckan.

Om inte medel tas fram till utbyggnad av Ostkustbanan så riskerar råvaruindustrin att kraftigt påverkas i sina möjligheter att försörja och säkra tillverkande industrier med råvaror för bearbetning både i Sverige och i Europa.

Under de senaste fem åren har persontrafiken ökat med 320 procent mellan Gävle och Sundsvall. Bristen på kapacitet hindrar fortsatt ökning vilket hämmar regionens möjlighet till utveckling.

När den borgerliga alliansen gick till val 2006 utlovades att det skulle satsas enorma summor på infrastrukturen i vårt område. E4-bygget Enånger-Hudiksvall kom igång, med pengar som redan anslagits av den socialdemokratiska regeringen. Och denna enorma satsning innebar att Hudiksvalls kommun fick gå in med 30 miljoner kronor för att vägen skulle bli fyrfilig, vart tog resten av satsningen vägen?

Vi ser idag, tre år efter valet, att det bara var valfläsk och luftpastejer. Det finns alltså inga särskilda medel avsatta till de önskade dubbelspåren norr och söder om Hudiksvall.

I bästa fall är det ett faktum som Sven Bergström med flera har missat efter slarvig genomläsning av budgetproppen. I värsta fall kan man misstänka att de med berått mod försöker skönmåla situationen och lura befolkningen i Hudiksvall.

Vi socialdemokrater har länge jobbat hårt för att få till stånd en satsning på dubbelspår i vårt område. En satsning som skulle vara högst välkommen och medverka till en ökad tillväxt för Hudiksvall och hela regionen.

Riksdagsledamot, Norrbo

Ordförande i kommunstyrelsen Hudiksvall

Annons