Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vann matchen mot telebolaget

Christer Ödmann har kämpat hårt för att hans mor skulle slippa betala 10 000 kronor för ett pålurat företagsabonnemang.

Men han har vunnit.

Och nu stämmer KO telefonbolaget. Samtidigt ska riksdagen behandla ett antal motioner som vill förändra lagen.

I augusti förra året berättade vi om hur en telefonförsäljare fick Christer Ödmanns 82-åriga mor att byta sitt gamla telefonabonnemang mot ett nytt, billigare företagsabonnemang. Detta trots att hon inte var företagare.

Eftersom hon själv inte var medveten om vad hon gjort tog Christer Ödmann kontakt med Telephone Sverige och bad om att få höra samtalet för bytet av abonnemanget. Han konfronterade dem även med hur de kunnat få henne att teckna det.

- Hon driver ju inget företag och när jag fick lyssna på inspelningen hörde jag att de pratade fort och pressade henne. Då blev jag förbannad, säger Christer Ödmann.

Ännu argare blev han när det stod klart att hon skulle få betala 10 000 kronor för att avbryta abonnemanget.

Det var då den riktiga kampen började.

- Efter att Kuriren berättat om vad som hände mamma var det många som hörde av sig. Bland andra en man från Småland vars svärmor blivit lurad på samma sätt. Vi fick en jättebra kontakt och tillsammans har vi kämpat för att få rätt.

Christer Ödmann valde alltså att bestrida räkningen och efter en tid lät företaget förklara att de kunde tänka sig att sänka priset till 825 kronor. Men även det budet bestred han. Det slutade med att Telephone Sverige gav upp – med ett erbjudande om att anställa Christer Ödmann som försäljare.

Men det är ändå inte förrän nu som kampen börjar ge betydande resultat. Genom kontakter med politiker, bland andra riksdagsledamoten Åsa Lindestam (S), har frågan väckts i riksdagen. Totalt har 45 motioner om bluffakturor, andra bedrägliga beteenden och konsumenträtt lämnats in och bereds nu av civilutskottet. Den 11 april ska ärendet behandlas i riksdagen och då kan det eventuellt komma en ändring i lagstiftningen.

- Det känns verkligen som vi har haft Åsa Lindestam på vår sida. Hon har lyssnat, skrivit en motion och stöttat oss i det här säger, Christer Ödmann.

Efter ett 60-tal anmälningar mot företaget har även Konsumentverket, KO, beslutat sig för att driva frågan. De tänker dra företaget inför rätta och gå in som ombud för en av de drabbade – en äldre man som precis som Christer Ödmanns mor ska få betala 10 000 kronor för att köpa ur sig ur ett treårigt företagsabonnemang.

Går fallet upp i Högsta Domstolen blir det första gången som man diskuterar frågan om gränsdragningen mellan konsument och företagare. KO har förhoppningar om att vinna och att det ska bli en prejudicerande dom. Då slipper alla drabbade betala.

- Det skulle vara hur bra som helst. Jag är glad över att det finns människor som Christer som orkat dra det här hela vägen. Självklart hoppas jag också att våra motioner kommer att leda till förändringar. Det är allt annat än just att utsätta äldre människor för sånt här, säger Åsa Lindestam.

Själv är Christer Ödmann glad över att kunna hjälpa andra.