Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad ska man tro om Saab?

/

Det är inte mer än en vecka sedan som Victor Muller höll presskonferens via telefon från Kina för att meddela att Saabägaren Spyker träffat en överenskommelse med kinesiska Hawtai Motor Group.
Avtalet, som tecknades på bara några dagar, innebar att Hawtai skulle köpa 29,9 procent av Saab till en kostnad av 1,3 miljarder kronor.

Annons

I går meddelade de båda parterna att avtalet upphävs, även om diskussionerna fortsätter om ett samarbete.

Därmed är Saab åter tillbaka i ett läge där framtiden får betraktas som synnerligen osäker.

För nu försvinner också de 30 miljoner euro – omkring 270 miljoner kronor – som Saab var utlovat att få från Hawtai som ett första konvertibelt lån i syfte att förstärka Saabs tomma kassa. Och någon trygg försörjning på längre sikt finns inte heller.

Egentligen är det inte särskilt överraskande. En sådan affär är väldigt komplicerad och det är mycket som kan gå fel i förhandlingarna. Om inte annat så visar Saabs tidigare turer att ingenting är klart förrän allting är klart.

Även Volvoaffären visar att saker och ting tar lång tid och inte helt oproblematisk, även om det rör sig om en försäljning av en biltillverkare som mår bra och såväl säljare som köpare är stabila och trovärdiga med ordentliga ekonomiska resurser.

Så även om Victor Muller beskrev affären som klar för en vecka sedan, var det uppenbart att situationen snabbt skulle kunna komma att förändras.

Muller har själv beskrivit att han samtidig skötte förhandlingar med tre olika intressenter, och sprang mellan förhandlingarna som skedde på samma hotell i Kina. Det är inte precis en förhandlingsform som borgar för att allt har skett genomtänkt och välgrundat.

Ytterligare en faktor som spelar in – och det är en väldigt viktig faktor – är att det är Victor Muller som har skött förhandlingarna.

Det finns väldigt många frågetecken kring Muller som långt ifrån har blivit uträtade. Och varningssignalerna är nästan lika många.

För den som vill sätta sig in i alla turer runt Saabaffären mellan General Motors och Spyker samt få en bättre inblick i vad man kan förvänta sig av Victor Mullers framtida ageranden rekommenderas tre böcker.

Den första är näringsminister Maud Olofssons förre statssekreterare Jöran Hägglund – som alltså inte ska förväxlas med KD-ledaren Göran – med sin bok ”Saabaffären inifrån”. Hägglund var regeringens fordonsexpert och ger med sin centrala roll en unik insyn i vad som egentligen hände och spelet bakom kulisserna.

Den andra boken är ”Kampen om Saab”, skriven av ekonomijournalisten Jonas Fröberg, till vardags på Svenska Dagbladet. I boken får man hela resan berättad från andra hållet. Initierat, intressant och bra.

Den tredje boken knyter ihop säcken, och ger också en fingervisning om vad vi har att vänta oss framöver. Det är Jens B Nordström, ekonomijournalist på TV4, som i boken ”Cirkus Muller” ger ett inträngande porträtt av holländaren Victor Muller som grundade Spyker och med löftet om att rädda Saab klev in förhandlingarna när det såg som mörkast ut.

Nordström ger en bra bild av varför Muller fortsätter att få folk att investera i hans projekt, trots att många redan har fått sina drömmar krossade.

När man har läst Nordströms bok blir man inte förvånad över att affären Hawtai revs upp nästan lika snabbt som den förhandlades fram.

Att Muller bedriver tre olika förhandlingar om försäljning samtidigt.

Eller att Muller får det att framstå som att framtiden är hur ljus som helst trots att det saknas flera miljarder kronor för att klara den långsiktiga finansieringen av företaget.

Eller för den delen alla turerna runt underleverantörerna och det plötsliga produktionsstoppet.

Victor Muller har varit där förut. Och han kommer att hamna där igen.

Mer läsning

Annons