Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad gick fel i folkparken?

/
  • På onsdagen lät Status Quo:s team meddela att man inte vågade chansa på att scenen, som legat blottad för väder och vind, skulle klara de cirka åtta ton utrustning som bandet hade med sig till Ljusdals folkpark.

Status Quo:s inställda konsert väcker starka känslor och nu går rykten om att det inte var den påstådda säkerhetsbristen som låg bakom beslutet.

Annons

Status Quo:s beslut att i sista stund ställa in spelningen i Ljusdals folkpark har mötts av starka reaktioner från allmänheten. Många undrar varför scenens säkerhet och skick ifrågasättas först timmar före insläpp. Cajsa Hedberg, vd för produktionsbolaget CaVa, bokade folkparken för arrangörerna CS Event:s räkning.

– Jag fick ut ritningar från kommunen som jag skickade till CS Event. De tittade på ritningarna och det var grönt. Det är klart den är inte i bästa skick men jag litar på ritningarna. Står det 500 kilo i taket så litar man på det, säger Cajsa Hedberg.

Det var inte bara säkerheten kring hängfästena i scentaket som ifrågasattes av Status Quo:s team. Även golvet och området kring scenen fick kritik.

– Man hade nog förväntat sig att något skulle ha gjorts på scenområdet innan. Det är ganska sjabbigt här, säger Cajsa Hedberg som hade önskat ett större engagemang från kommunens sida inför spelningen. Hon tror att onsdagens fiasko gjort att kommunen bränt sina broar till större arrangörer och att det blir svårt att locka artister till parken i framtiden.

Samtidigt sprids nu rykten om att försäljningen av biljetter gått sämre än väntat och att detta skulle vara orsaken till att bandet ställde in. Jonny Mill (SRD), ordförande för samhällsutvecklingsutskottet – kommunstyrelsens beredande organ för fastighetsärenden – tillhör de skeptiska.

– Jag undrar om det är annat som ligger bakom. Förköpen ska inte ha gått så bra, vad jag hört, säger han.

Enligt arrangörerna såldes det mellan 1 500-2 000 biljetter.

– Det synar jag, säger Jonny Mill.

Leif Östberg, kommunens tf. fastighetschef och driftansvarig för parken, vill inte uttala sig om huruvida kommunen över huvud taget har några besiktningsprotokoll över scenen. Inte heller varför man inte kunde lösa besiktningen på plats under gårdagen.

– Det fanns inga papper i går och det finns inga i dag heller men vi håller på att försöka utreda situationen, det är allt jag kan säga i dagsläget.

Annons