Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är skillnaden som gör skillnaden?

Eleverna som går i Bollnäs skolor har höga resultat, jämfört med eleverna i grannkommunerna. Nu har ännu en rapport kommit som visar på höga resultat.
I går publicerades den årliga mätningen Öppna jämförelser – Grundskola 2010.

Annons

Listan för länet toppas av Bollnäs kommun. Dessutom kom kommunen på en hedrande 69:de plats om man jämför alla Sveriges kommuner. Bollnäs är också en av de kommuner i landet som ökat mest vad gäller antalet godkända elever i ämnesproven i matematik i årskurs 9. Det är bara att gratulera!

Vad gäller Ovanåker är det lite sämre. Där blev det plats 186.

Rapporten från SKL bygger på slutbetygen för förra året, 2009. Och för att få ett samlat resultat vägs både kunskapsresultat och resurser till skolan in i jämförelsen. Allt från personaltäthet, nettokostnad per elev och behöriga till gymnasieskolan finns med i undersökningen.

Siffrorna är intressanta för att de ger en bild av kunskapsresultaten hos kommunens grundskoleelever. Resultaten går också att jämföra med andra kommuner så väl som med skolans mål.

Och framförallt går det att lära av andra skolor. Bollnäs har kanske något att dela med sig av till grannkommunen Ovanåker, vars resultat är oroande lågt.

Visserligen kan Bollnäs bli ännu bättre. Det finns trots allt 65 andra kommuner i Sverige med bättre resultat än Bollnäs. Men resultatet måste ändå ses som väl godkänt.

Vad avgör då om en skola blir framgångsrik i att ge sina elever kunskaper?

I en djupstudie som SKL gjorde i slutet på förra året med Sveriges 16 mest framgångsrika skolkommuner framkom några gemensamma faktorer.

Det behövs tydliga uppdrag från kommunens politiska ledning till kommunens tjänstemän om förbättrade skolresultat. Utan tydliga uppdrag på kunskaper blir det inte alls samma resultat.

Uppföljning av elevernas arbete är viktigt. Minst lika angeläget är att belöna skickliga lärare och ha höga förväntningar på både elever och lärare.

Sist och kanske allra viktigast är ledarskapet för att en skola ska bli framgångsrik. Det är helt avgörande.

Eleverna i Bollnäs kommun lärde sig mycket under förra året.

Frågan är bara om Bollnäs kommunpolitiker förvaltar sina goda resultat? Det verkar inte så.

Den röra som just nu råder i den kommunala grundskolan i Bollnäs riskerar att påverka resultaten på sikt. Om tydliga uppdrag från den politiska ledningen är en framgångsfaktor så kommer Bollnäs snart att halka ner på listan.

Interna motsättningar inom Socialdemokraterna ser just nu ut att stoppa nödvändiga beslut för grundskolorna i Bollnäs. Och vad säger det om kommunledningens intresse för skolan att det gick på ett par veckor att hitta 17 miljoner kronor till kulturkvarteret men att de inte anser sig ha råd att satsa på en renovering av Gärdesskolan?

Så skillnaden som gör skillnaden är uthållighet och långsiktighet. Det präglar inte dagens kommunledning. Ska Bollnäseleverna fortsätta att toppa listorna för elevers kunskapsresultat gäller det att vara tydlig och satsa på skolan. Men då är det dags för en ny ledning.

Mer läsning

Annons