Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Utvandrarna" efter "Faust" för Peter Oskarson

Han fick nästan hela Gävle att gå på teater – eller åtminstone söka efter biljetter – med "Faust". Nu väntar det stora eposet "Utvandrarna" för regissören Peter Oskarson.

I höst sätts Vilhelm Mobergs ”Utvandrarna” upp på Västmanlands teater. Föreställningen påminner om den svenska erfarenheten av flykt och uppbrottet som en central del i våra liv.

För regin står teaterikonen Peter Oskarson, som förra året väckte uppmärksamhet med sin uppsättning av ”Faust” i Gasklockorna. "Faust" var en återkomst till länet för Oskarson, som var med och startade Folkteatern Gävleborg.

Vilhelm Mobergs roman ”Utvandrarna” betraktas numera som en svensk klassiker. Den skildrar en grupp småländska emigranter som flyr fattigdom och religiöst förtryck i 1850-talets Sverige för att få leva i frihetens Amerika.

I dag söker hundratusentals människor sin tillflykt i Sverige från krig, fattigdom och förföljelse i sina hemländer.

Ämnet utvandring berör oss i denna tid, menar Peter Oskarson.

– Det är ett tema och en berättelse som återkommer genom historien, den finns i uttåget ur Egypten eller Odysseus resa. "Utvandrarna" är en berättelse som talar till oss även nu, med de stora uppbrott och vandringar vi ser i världen i dag, säger han.

Att sätta upp ”Utvandrarna” kan vara ett sätt att vända på perspektivet, att påminna oss om att människor även lämnat Sverige för att kunna fortsätta sina liv någon annanstans?

– Det kanske det kan vara. Men det påminner oss också om att just uppbrottet, vandringen, resan eller flykten, är något centralt i våra liv och i mänsklighetens historia.

Hur kommer ”Utvandrarna” att bli i din tappning?

– Ja, det undrar jag också. Vi får se vad det har blivit av den på premiären i oktober.

Peter Oskarson är känd för att skapa starka visuella uttryck i sin teaterkonst. Förra året regisserade han Goethes ”Faust” som spelades i Gasklockorna i Gävle. Där leddes publiken runt under flera timmar mellan olika scener på gasklockeområdet för att följa den plågade Faust som sålt sin själ till djävulen.

Vilket visuellt uttryck kommer uppsättningen att få?

– Det är svårt att säga. Det är inte någon grej i sig för mig att skapa visuell teater. Uttrycket kommer till mig när jag jobbar med pjäsen. Men teatern kan erbjuda en annan bildrikedom än alla de bilder som sköljer över oss i dag, säger Peter Oskarson.

– Teatern sker i rummet nära människan, inte någon annanstans och en viktig del av det visuella är det som publiken själv tillför, de egna bilderna. I exempelvis filmen är alla bilder redan skapade, betraktaren kan inte själv tillföra något. Teatern är mer lik den upplevelse vi får när vi läser romaner, vi tillför själva bilder och blir medskapare, fortsätter han.

Den 8 oktober har ”Utvandrarna” premiär på Västmanlands teater i Västerås.