Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Utanförskap har skapats

Utbildningsminister Björklund har beställt en utredning för att visa att det är kommunaliseringen som orsakat resultatförsämringen i skolan.

Annons

Sedan början av 90-talet har vårt samhälle radikalt förändrats.

Då var persondatorn inget som användes i skolan eller i övriga samhället. Internet och Facebook fanns inte. De mobiler som fanns var stora klumpar och bara avsedda att ringa på. Vi hade ett fåtal kanaler att titta på i den enda tv-apparaten i huset/lägenheten.

I dag, drygt 20 år senare, har nästan varje ungdom en mobiltelefon med fria sms och en internetuppkoppling. Skype och Viber gör det möjligt att ringa gratis med både ljud och bild till hela världen. Du kan skriva på svenska och få det sekundsnabbt översatt till nästan vilket språk som helst. Du kan gå in på Google earth och dyka ner var som helst i världen så att du kan se hus, bilar mm. Tv på ungdomarnas rum är en självklarhet för de flesta. SVT-play gör det möjligt att titta på program jag missat utan att spela in. Du kan lägga in egna filmsnuttar på Youtube så att vem som helst i världen kan titta på dem.

Listan är bara exempel på vilka möjligheter den tekniska utvecklingen skapat. Har det här gjort att skolresultaten blivit sämre?

Många av de kunskaper som var nödvändiga i början av 90-talet har tekniken tagit hand om. Samtidigt krävs andra kunskaper för att hantera dagens informationssamhälle. Hur hittar jag den information jag önskar? Är den att lita på? Hur kan jag använda den?

Samtidigt har klyftorna ökat i vårt samhälle. Alla har inte möjligheten att ta del av denna utveckling. Ett utanförskap har skapats som påverkar klassrumssituationen negativt. Skolan har inte tillförts de resurser som behövs för att hantera denna utveckling, varken ekonomiskt eller den kompetensökning för lärare och rektorer som är nödvändig.

Det här är bara några saker som jag räknat upp som jag är övertygad om att påverkat skolresultaten. Det fria skolvalet, den ökade invandringen avfolkningen av glesbygden är andra saker som säkert påverkat.

Att staten skulle ha hanterat det här bättre är jag mycket tveksam till. Man har haft möjlighet att ge kommunerna mer pengar om man velat. Riktade och efter behov som det står i skollagen.

Så såg det ut 1990, så ser det ut i dag, men hur ser det ut om 20 år?

Är diagnosen felaktig lyckas knappast operationen.

Tord Jerfsten

pensionerad rektor

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel