Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upp till bevis SJ!

SMHI går ut med en klass 2-varning för hela Hälsingland i dag.

Annons

Om vi ska tro meteorologerna så vaknar vi till snöstorm, framför allt efter kusten i de norra delarna.

Och i går gjorde SJ och Trafikverket gemensam sak och lovade bot och bättring. Bättre rustade med fler miljarder och fler banarbetare ska tågen rulla genom ett vintrigt Sverige. I tid till skillnad från förra året. Tror vi på det? Upp till bevis, prövningen kommer direkt.

Förra vintern orsakade tågförseningarna ett folkligt uppror. Och det är faktiskt inte svårt att förstå.

Vi blev 4,1 miljoner timmar försenade till en samhällskostnad av hiskeliga 2,4 miljarder. En tredjedel av alla tåg var försenade. Främsta orsakerna var nedisade tåg och träd som fallit över kontaktledningar.

Alla skällde på SJ, som försvarade sig med att det var Trafikverkets fel. Trafikverket skyllde på den extremt snörika vinter, att de inte får tillräckligt med pengar och att SJ kör för känsliga tåg som inte klarar svenskt klimat (?).

Nu ska SJ sätta in det fantastiska X 3000, som kommer att klara is och kyla galant, enligt egen utsago. Dock inte förrän nästa kvartal.

500 extrainkallas vid extrema störningar, nya snöröjningståg har inhandlats, växlar har skyddats och träd röjts undan längs spåren. Allt gott så långt.

Erfarenheten från förra vintern säger att regionaltågen är säkrare om resenärerna vill komma i tid. All heder åt X-tåget om det lyckas leva upp till dessa förväntningar även denna vinter.

För pendlare är det åtminstone det bästa alternativet. Och om hela Hälsingland ska leva så måste människor kunna komma i tid till sina arbeten och studier, även vintertid.

Men lite orolig kan pendlaren bli av Trafikverkets råd på hemsidan: följ snödrevet, var ute i god tid, lyssna på utrop, klä dig varmt och ha mobil med dig så du kan hålla kontakt.

Det gäller att ha hängslen och livrem.

Mer läsning

Annons