Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tvist om pilbåge pågick i fyra år

Familjen Kristoffersson fick rätt i alla instanser, men tror ändå inte att de får tillbaka pengarna.

Annons

I april 2010 beställde Lena Kristoffersson i Hudiksvall en pilbåge till sin son som tävlar i bågskytte. Det blev starten på en fyra år lång process genom domstolsväsendet.

– Jag är förvånad över att det kan gå till så här. Vi har hela tiden vetat att vi gjorde rätt, säger Lena Kristoffersson.

Månaden efter köpet reklamerades det enligt Konsumentköplagen med anledning av att färgen på bågens stock börjat flagna.

Säljaren uppgav via e-post att han accepterade att återta pilbågen och att han skulle leverera en ny båge. När inget hände trots löftet, hävde familjen köpet och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som rekommenderade företaget Archery shop i Halmstad att betala tillbaka summan på drygt 4 600 kronor samt 125 kronor i porto.

Företagaren följde inte rekommendationen utan stämde istället köparna: Lena Kristoffersson och hennes far. Han ansåg att han hade fått fel uppgifter och att de inte hade rätt att häva köpet.

Hudiksvalls tingsrätt prövade fallet och kom i fjol fram till att företagaren hade accepterat reklamationen och att han var bunden av sitt åtagande att leverera en ny pilbåge.

Han överklagade då till hovrätten, som avvisade överklagandet. Han överklagade vidare till Högsta domstolen som förra månaden beslutade att inte meddela prövningstillstånd.

Efter fyra år är fallet med pilbågen alltså avgjort.

– Det har gått många vändor och överklaganden. Men vi har haft rätt i varje instans, säger Lena Kristoffersson.

Hon berättar att sonen hade arbetat ihop pengarna till pilbågen själv. Nu tror hon ändå inte att pengarna kommer att betalas tillbaka. I somras beslutade tingsrätten i Halmstad att försätta mannen med sin enskilda firma i konkurs, efter begäran från staten. Enligt kronofogden har han skulder på drygt 400 000 kronor.

– Vi är väl sist i kön, säger hon.

I efterhand har Lena Kristoffersson funderat kring det faktum att det nätbaserade företaget var nyetablerat på marknaden. Hon såg annonserna i en tidning om bågskytte, vilket ingav förtroende. Hon kollade därför aldrig upp företaget innan köpet. Det är en lärdom hon gjort av den segdragna tvisten.

Via mail får tidningen en kommentar från företagaren. Han skriver bland annat att familjen hade som målsättning att driva hans företag i konkurs. Han beklagar att sonen som skulle använda pilbågen har drabbats.