Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turism under utveckling

Hälsingland har mycket som attraherar turister – vildmark, vattendrag, kust, hälsingegårdar och skidbackar. Och vi har dessutom närhet till en stor kundkrets i Stockholmsregionen.

Men för att turistbranschen ska bli ett område att räkna med behöver besöksnäringen utvecklas.

Region Gävleborg har satt fingret på de viktiga punkterna.

Annons

För drygt ett år sedan tog Region Gävleborg, som är kommunernas och landstingets samarbetsorgan, över ansvaret från länsstyrelsen för att driva utvecklingen av besöksnäringen i länet. Sedan dess har man med hjälp av företagare inom besöksnäringen och politiker och tjänstemän på lokal och regional nivå tagit fram strategier för den processen.

– Det här är en viktig näring och det krävs en fokuserad satsning för att nå utanför gränserna, säger Carina Åkerberg som är utvecklingsstrateg för näringslivsfrågor på Region Gävleborg.

Mötena med företagare, tjänstemän och politiker resulterade i en inventering av regionens tillgångar och brister inom turistområdet (Se nedan) samt sex strategier för att utveckla näringen. Strategierna beskriver vad man vill uppnå till år 2018.

– Det ska vara lätt att ta sig hit och att resa här. Det finns redan en bra infrastruktur och närheten till Stockholmsregionen och Arlanda innebär att vi är väldigt nära en stor marknad. Nästa steg blir att se efter hur vi ska kunna bli bättre. Är det lätt att hitta och behagligt att stanna till. Behövs mer information eller kanske fler rastplatser?

– Marknadsföring kräver stora resurser, både personal och pengar. Därför är viktigt att definierar vilka varumärken som är starka så att vi lyfter fram rätt saker, Hälsingland är ett starkt varumärke, och Järvsö. Vi ska också definiera teman som den här regionen står för, till exempel vildmark. Vi ska även titta på målgrupper så att vi riktar marknadsföringen till rätt människor. Samtidigt behöver vi stärka vår egen känsla för regionen, skaffa oss bättre kunskaper om vad som finns här och vara stolta över det.

Digital tillgänglighet.

– Numera är det viktigt att vara bokningsbar på internet. Hälsingland har redan ett bokningssystem, men det borde finnas ett för hela regionen så att man enkelt kan boka allt på samma ställe om man reser genom Gästrikland och Hälsingland.

Utveckling och paketering av produkter

– Vi behöver ha fler paketerade produkter med bra kvalitet. Det skulle till exempel kunna vara mat- eller kulturresor genom Gästrikland och Hälsingland där man plockar från det bästa vi har och där allt från hyrbilen på Arlanda till middagen i Los finns med. Sedan ska vi inte vara rädda att ta betalt, jag tror vi är hemmablinda, vi förstår inte vilka tillgångar vi har med naturen.

– Företag inom besöksnäringen ska få ökat stöd, både med kapital och kunskaper. Eftersom besöksnäringen inte ser ut som andra branscher inom näringslivet kan det vara svårt att få låna till investeringar. Går det att hitta andra vägar för att få in kapital? När det gäller kunskaper är värdskapet en central fråga, hur man tar hand om sina gäster på bästa sätt.

 – Genom samverkan mellan alla regionaktörer – företag, kommuner och turistorganisationer blir vi mer konkurrenskraftiga gentemot andra regioner. Det finns redan exempel på samverkan i Hälsingland, Destination Järvsö till exempel.

För att turismen i Gävleborg ska utvecklas måste det finnas en dialog mellan turistföretagen och de offentliga aktörerna, menar Carina Åkerberg.

– Det är företagen själva som har ansvar för sin egen utveckling, vårt ansvar är att tillhandahålla infrastruktur som vägar, kollektiva färdmedel och bokningssystem.