Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tunnel kostar Varberg 290 miljoner kronor – stan växer med 600 invånare varje år

Varbergstunneln för dubbelspår lyfts fram i den lokala debatten. Där går det – men inte här...

En tre kilometer lång tunnel för dubbelspår ska byggas i Varberg - för tre miljarder kronor. Kommunen, regionen och fastighetsbolaget Jernhusen satsar tillsammans 600 miljoner kronor.

Läs även: Hudiksvall är en flaskhals längs OKB

Järnvägsstationen behöver bara flyttas 150 meter. För Varberg har det centrala stationsläget varit mycket viktigt att behålla.

- Det är en stor uppsida att ligga i centrum, säger Jana Nilsson (S), kommunstyrelsens viceordförande, även om han tror att de skulle växa även med ett externt stationsläge.

Varberg växer med 600 invånare per år. 8 000 pendlar dagligen till sina jobb, främst till Göteborg. 6 000 pendlar in till Varberg och många av dem jobbar i centrum.

Det kan jämföras med Hudiksvall till cirka 2 300 personer pendlar till andra orter och ungefär lika många som pendlar till Hudiksvall.

Läs även: Ny vd för Ostkustbanebolaget

Jobbpendlandet i Varbergs regionen skapar bilköer, berättar Jana Nilsson, och enligt honom är det en förutsättning att det ska vara enkelt att välja tåget om folk ska ställa bilen.

På 1980-talet ville Trafikverket dra dubbelspår i ytläge längs dagens räls genom Varberg. Men då började kommunen leta tunnellägen. Samtidigt jobbade en grupp kommuninvånare, framför allt boende längs järnvägen, för att en ny station skulle byggas några kilometer öster om stan.

Men ett externt läge för Varberg har egentligen aldrig varit aktuellt eller utretts.

I mitten av 1990-talet gick i alla fall Varberg in med 90 miljoner kronor i projektet för att få till en tunnel, som skulle innebära högre kostnader än ytläget.

För tio år sedan betalade Hudiksvall 30 miljoner för att få fyra filer på nya E4.

Ett par år senare hade nya krav på medfinansiering börjat ställas på kommunerna, och för Varberg innebar det att kommunen tvingades satsa ytterligare 200 miljoner kronor i tunnelprojektet, alltså totalt 290 miljoner kronor. Men det var inte för att få en tunnel, utan för att projektet skulle prioriteras.

Läs även: SJ flytta tåg från Norra stambanan

Numera finns en mindre "motståndsgrupp" kvar hos allmänheten som, på grund av kostnaderna, hellre ville se ett externt läge än en tunnellösning.

Ett högskolecampus, med 1 700 studenter, har byggts i hamnen nära stationen.

– Det hade inte varit ett alternativ om stationen legat långt bort, säger Jana Nilsson och berättar om planer på en ny stadsdel med 2 500 bostäder i hamnen.

I Varberg skulle ett externt stationsläge hamna cirka tre kilometer utanför stan. Grannkommunen Falkenberg fick ett externt läge, för där var det svårare att bygga en tunnel som även skulle bli längre.

Den stora nackdelen är att resenärer måste byta mellan buss och tåg i Falkenberg och fler verkar därför välja bort tåg, särskilt vid kortare resor.

– Det är enklare att ta bilen, säger Jana Nilsson.

Diskutera lokala politiska nyheter på Facebook i gruppen Politik i Hudiksvall. Sök upp gruppen eller klicka här !