Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trångt med gratis centrumparkering

Det har blivit svårare att hitta en ledig parkeringsplats sedan det blev gratis att parkera i centrum.

Annons

Tre slutsatser dras i en ny rapport om gratisparkeringen:

*Fler tar bilen – vilket ger negativ miljöeffekt.

*Korttidsbesökare missgynnas – de tillgängliga p-platserna blir färre när många bilar står parkerade (för) länge.

*Skattebetalarna står för notan.

En av de mest attraktiva parkeringsplatserna är Brandgaraget. På vardagar kan upp till 90 procent av p-platserna vara upptagna.

Samtidigt står cirka 30 procent av de parkerade bilarna där, otillåtet, i över tre timmar. I flera fall har bilar flyttats till en annan ruta under dagen.

– Vi har sett ett problem, det är väldigt många som står kvar, säger Toni Björklund, vid centrumhandlarnas förening Hudik city. Att bara flytta bilen till en annan p-ruta, kallar han ett missbruk av systemet.

Han har själv pratat med bilisterna som parkerar. Just på Brandgaraget är det till exempel många som ställer sig som ska på möten hos kommunen.

På Salutorget parkerar många som ska till sjukhuset; det blir närmare till entrén och det är dessutom gratis.

Handlarna vill överlag ha gratis parkering, enligt Toni Björklund, och därför är hans medicin fler p-platser.

Men han säger att det även finns handlare som anser att p-avgifter skulle öka tillgängligheten. De hittar stöd i konsultföretaget Swecos rapport.

För med gratis parkering kommer det som ett brev på posten att de som arbetar eller bor i området parkerar under lång tid och till och med flyttar runt bland p-rutorna.

Dessutom är det i dag svårare att hitta en ledig p-plats.

– Det enda vi kan konstatera är att vi ofta har svårt med tillgängligheten, säger Toni Björklund, som inte kan säga att handelns omsättning har ökat med gratis parkering.

– Det har den gjort nästan varje år ändå.

Så om gratisparkeringen ska behållas, blir frågan hur många fler p-platser som krävs för att komma till rätta med tillgängligheten. Det ger rapportern inget svar på.

Däremot säger den att det kan vara så att p-platsernas läge kan avgöra om en kund väljer centrumhandel i stället för externt köpcentrum.

Men det förs även ett bredare resonemang om vad som lockar folk till centrum. Utbudet är så klart en viktig faktor och god tillgänglighet är en annan. Möjligheten att hitta p-platser utgör en del av tillgängligheten.

Rapporten avslutar med att konstatera att det inte finns ett enkelt svar på vad som lockar besökare till centrum, flera samverkande faktorer måste balanseras. I slutändan handlar det om att svara på frågan: Vilken stad vill vi ha?