Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TP fortsätter att söka kunder

Kommun och medarbetare tackar TP för tio år på orten, och företaget gör det samma.
Men kampen om nya jobb slutar inte i och med att supporten upphör.

I Söderhamn jobbar en tapper skara kvar, humöret är på topp trots att det bara är timmar kvar innan lamporna släcks och lokalerna stängs.

Det speglar den bild som Teleperformance nordiska vd Jonas Berggren ger.

– Åren i Söderhamn har varit lyckade. Och vi har lojala medarbetare, säger han.

Mycket mer hinner han inte svara på i telefonen. Han har ett flyg att passa till Oslo och han ska sedan vidare till Finland.

Men via mejl svarar han på frågor.

Att Teleperformance, (TP), valde att satsa på orten var tack vare det fina samarbetet mellan näringslivet, kommun och arbetsförmedling.

Det bar frukt i drygt 10 år. Innan företaget överraskades av beskedet från Tele 2 att de under ett halvår drog in alla uppdrag som TP hade.

I Söderhamn lade de alla ägg i samma korg. Enligt Jonas Berggren beror det på tillfälligheter och att valet av ort till stor del styrs av kunderna.

– Under uppsägningstiden har vi stöttat personalen, informerat och väglett. Företag med rekryteringsbehov har också varit på besök, svarar Jonas Berggren.

Några i personalen har fått jobb inom TP på andra orter, senast den här veckan då medarbetare började i Göteborg.

Vad har gjorts för att få nya kunder?

– Vi har under den senaste perioden visat på möjligheten med Söderhamn, som ort och den kompetens/erfarenheter som finns, svarar Jonas Berggren.

Hur seriösa intressenter har ni haft/har nu och vilka är de?

– Vi har haft ett par intressenter som vi bedömer som seriösa, sedan har det inte varit rätt tajming för tillfället med avtalsperioder och volymer.

Hur påverkar det att kompetens och utrustning försvinner?

– Grundstrukturen finns kvar och med den finns alltid möjligheter till nya kunduppdrag.

Hur stor startsträcka skulle det vara om ni lyckas få hit någon?

– Tre till sex månader beroende på kunduppdrag och storlek.

Hyresavtalet på lokalerna i Söderhamn löper till februari 2016, det gör att det finns tid att starta upp verksamheten igen. Bearbetning av nya kunder kommer att ske från Stockholm, men några personer i supportorganisationen kommer att finnas kvar i Söderhamn.