Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomma skyltfönster ett problem

Bengt Forssén i Edsbyn har funderat över problemet tomma skyltfönster. Han anser att även landsbygden behöver en levande handel. Bengt och hans företag Mediastudion Forsséns blev årets förtagare/företag i Ovanåkers kommun 2010 mycket för att han vågade gå mot strömmen.

Annons

När andra lade ner, så vågade Bengt satsa och utöka sin verksamhet på kort tid. Han tror själv att det är konceptet för ett litet företag/affärsverksamhet att överleva, att ha fler ben att stå på.

– Jag märker att det finns ett gammaldags tänk hos många småföretagare och köpmän. Man ser inte den nya tiden, utan förlitar sig på en bransch bara. Man fortsätter i samma gamla ullstrumpor och tänker att nu ska jag bli skohandlare eller nu ska jag bli frisör. Men man måste även tänka om och stå på fler ben, säger Bengt Forssén.

Han själv fick till exempel börja sälja och laga datorer, fast det inte var tänkt från början. Från början var det design och reklam som gällde samt film och foto. Han har även fått ta in radio och tv och kontorsvaror.

– Det är som gamla tiders lanthandlare. De sålde också olika sorters varor, allt från spik till karameller. Jag tror det är enda sättet för landsbygden att behålla service på orten, att ta in flera grenar under ett och samma tak. Någon som handlar med mode skulle även kunna ha smink och hårfrisering under samma tak.

Internethandelns expansion under 2000-talet tror han även är en av förklaringarna till de gapande tomma skyltfönstren som man i dag ser i många samhällen. Även utbudet av stormarknader.

Läs mer om Bengts funderingar hur man motverkar tomma skyltfönster, butiknedläggelser i torsdagens (8/9) Ljusnan.