Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Terminal kan dröja

När skogsföretagen informerade om dagsläget för en timmerterminal i kommunen stod Böle i fokus. Men ingenting är ännu bestämt.
– Böle är inget drömscenario, säger Jonas Olinder på Mellanskog.

Annons

På mötet som anordnades av bioenergi- och logistiknätverket Bilof i hembygdsgården i Ljusdal på fredagseftermiddagen redovisades fördelar och nackdelar med de olika alternativen för en timmerterminal i kommunen. Många tycktes överens om att Bränta skulle vara det ideala alternativet. Ändå är det Kläppa och Böle som ligger i fokus i den utredning som snart inleds.

– Bränta är en drömplats. Där finns gott om utrymme, det är relativt avskiljt, och man sparar runt sex kilometer i lastbilstransport jämfört med övriga alternativ. Men spårdragningen som skulle krävas dit är grym, och våra intressenter anser att det skulle bli för dyrt att lägga terminalen där, säger Jonas Olinder, som är leveransledare för biogas på Mellanskog och höll i presentationen på mötet.

Både Kläppa och Böle har för- och nackdelar, förklarar han. Kläppa, som är det alternativ som Trätåg är intresserade av, skulle innebära flera kilometer kortare lastbilstransport än Böle, och stora delar av marken ägs av kommunen. Men ytan är begränsad, och spåret är bara 250 meter. Tågen som används för transport av biobränsle kan vara 700 meter långa. Dessutom ligger bebyggelsen nära inpå.

Böle har i tidigare utredningar ratats på grund av markförhållanden. Alternativet låg då högre upp på en höjd, vilket skulle innebära schaktningsproblem. Det nya alternativet ligger längre ned, och har därför inte samma problem. Men Bölealternativet skulle bara ge en yta på tio hektar, vilket är betydligt mindre än Bränta. Dessutom skulle kostnaderna bli höga för upprustning av järnvägen.

– Det skulle inte vara något drömscenario att bygga för biobränsle i Böle. Men än så länge har vi bara tittat på olika alternativa platser, det har inte gjorts någon layoutdesign eller detaljplanläggning för några av dem, säger Jonas Olinder.

Nästa steg är att utreda och jämföra Kläppa och Böle. Det kan påbörjas när alla intressenter har undertecknat projektet, vilket Jonas Olinder beräknar blir i april. Då ska miljökonsekvenser utredas och det ska göras järnvägstekniska utredningar. Dessutom ska pris och transporter jämföras, och formen för hur ägandet ska se ut ska bestämmas.

– Nästa steg efter det blir att göra en detaljplan. Förhoppningen vore att tågen kunde rulla redan 2016, men det är egentligen inte realistiskt. Byggprocessen kan nog gå fort, men det kan dröja innan vi väl är där, säger Jonas Olinder.

Carl-Eric Lindquist, ordförande för Bilof, säger att de kommer jobba vidare, och försöka lirka sig in på riksdagsnivå eftersom frågan är av riksintresse.

– Det viktigaste är att vi får till en terminal så fort som möjligt, säger han.