Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telia tvingas byta strategi

Medan Telia kapar sina telestolpar rasar kunderna över att hemtelefonerna inte fungerar. På tisdagen mötte företaget politiker i Hudiksvall och Nordanstig.

Annons

Sedan släckningen av telefonnätet inleddes 2009 har oron ökat bland kommuninvånarna och många har vänt sig till kommunen för att få svar.

Telias informationsdirektör Björn Berg fanns på plats och slog fast att det nya helt enkelt måste funka.

– Det här är en påtvingad förändring för kunderna, det är inget som de har bett om. Därför är det vår skyldighet att se till att man kan ringa oavsett förhållanden.

För att klara det uppdraget har Telia sedan i somras bytt ut den tekniska utrustning som kopplar upp hemtelefonerna till mobilnätet.

Men det största problemet har enligt många kunder i Hälsingland varit att kundtjänsten inte har haft svar på deras frågor.

– De här kunderna skulle drunkna i den vanliga kundtjänsten. Därför har vi nu utbildat personal till en särskild avdelning som ska kunna svara på alla frågor som rör teknikskiftet, säger Björn Berg.