Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telia stängde av kommunens mobiltelefoner

Det blev tyst i luren för ett hundratal kommunanställda på onsdagsförmiddagen. Orsaken var att telefonräkningar inte nått fram till kommunen och därför inte heller blivit betalade.

Annons

– Jätteolyckligt. Men nu är det i gång igen och alla telefoner ska fungera, sa Ulla Bergenholtz som arbetar i Rådhusets reception.

Då var det eftermiddag och abonnemangen tillbaka efter tre timmars frånvaro.

Exakt vad som hänt med fakturorna är oklart, men kommunens informations- och marknadschef Tove Stenquist uppger att de i alla fall inte registrerats som inkommande handlingar.

Det har däremot ett inkassobrev från Telia i förra veckan. Kommunen bad då Telia om tillgång till originalfakturorna. Något brast i kommunikationen och Telia stängde de abonnemang som inte blivit betalda.

– Fakturorna hade förfallodag sista december. Det är väldigt snabbt hanterat. Vi har inte avsiktligt underlåtit att betala, det är något slags administrativ miss, säger Tove Stenquist.

På Telia är rutinen att först skicka ut en påminnelse, sedan ett inkassobrev och sedan stänga ner abonnemanget efter tio dagar.

– Det som förbryllar mig är att både fakturan och påminnelsen kommit bort, säger Telias informationsansvarige Marcus Haglund.

Under torsdagen ska Telias kundansvarige ta kontakt med Söderhamns kommun för att försöka reda ut vad som gått galet.

– Då får vi se om det är fel i våra system eller i postgången. Vi ska gå till botten med det här, säger Marcus Haglund.

Originalfakturorna utgick i slutet av november och sorterades som all annan post till Söderhamn på brevterminalen i Sundsvall. Enligt Ewa Näslund som är utvecklingschef på Posten där har inga störningar registrerats vid tidpunkten.

– Det låter jättekonstigt. Vi beklagar naturligtvis om vi bidragit till det som hänt och uppmanar alltid avsändaren att göra en reklamation i så fall, säger hon.