Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teatern som går före Glada Hudik-teatern

Innan Glada Hudik-teatern startade sin verksamhet inom omsorgen i Hudiksvalls kommun, fanns Moomsteatern i Malmö. I dag är teatern en stiftelse och alla skådespelare har en utbildning och är anställda på samma villkor enligt Teaterförbundets avtal.

Annons

På fredag kommer föreställningen Mannen utan riktning till Slottegymnasiets aula i Ljusdal med just Moomsteatern. Den baserar sig på Dantes Den gudomliga komedin, och handlar om en man som förlorar riktningen i livet. Han faller ner i ett Helvete med skuggor från det förflutna. Föreställningen beskrivs som "ett musikaliskt och visuellt äventyr som pendlar mellan hjärtslitande vemod och skruvat skratt.

– Vi är en teater och har ett konstnärligt mål. Funktionshinder är inget vi lyfter fram, vi gör teater för publikens skull, förklarar Per Törnqvist, konstnärlig ledare för teatern, med en bakgrund som regissör och skådespelare.

Moomsteatern blev 1992 en daglig verksamhet inom Malmö stad, en av de första som arbetade med teater. 13 personer med intellektuella funktionshinder blev skådespelare på heltid och det byggdes upp en demokratisk organisation där de anställda hade makt att bestämma om projekt och regissör. I övrigt gällde samma villkor som alla andra inom omsorgen hade, förtidspension och en "flitpeng".

Precis som med Glada Hudik-teaterns uppmärksammade Elvis-föreställning, blev Moomsteatern medveten om orättvisorna när de satte upp en musikal 2003, Speciells Evangelium, som blev en publiksuccé. Det var en jätteproduktion med över 70 anställda. Alla hade marknadsmässiga löner utom skådespelarna med utvecklingsstörning som fortfarande bara fick 26 kronor om dagen.

– Det blev en ögonöppnare. Vi insåg att vi inte kunde ha det så, berättar Per Törnqvist.

Resultatet blev ett EU-projekt med ett nationellt uppdrag att undersöka möjligheten för skådespelare att kunna lämna den dagliga verksamhet inom LSS som inte är på individbas. Fem av skådespelarna valdes ut, vidareutbildade sig på Teaterhögskolan i Malmö och fick 2005 anställning på nya Moomsteatern, med lön enligt kollektivavtalet. Moomsteatern är numera organiserad som en stiftelse och har statlig, regional och kommunal finansiering sedan 2008.

– Vi har bland annat satt upp Trollkarlen från Oz, liksom Gökboet och Stephen Kings Lida. I höst ska vi arbeta med Ringaren i Notre Dame som musikal, säger Per Törnqvist.

Moomsteatern är angelägen om att enbart jobba med professionella regissörer och andra produktionsansvariga. Man har även startat en egen elevskola för att säkra tillgången på skådespelare i fortsättningen.

I samband med föreställningen på Slottegymnasiet i Ljusdal kommer Per Törnqvist att föreläsa.

– En funktionshindrad är det i relation till sin omvärld. Men våra skådespelare, som har 15-20 års erfarenhet av teater är inte funktionshindrade på scenen. Vi fokuserar på föreställningen och resten fylls i av publiken.