Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk på ungdomarna så stäng inte biblioteken

Jag tänker på vilka långtgående konsekvenser det kan få om man väljer att försumma vikten av de mindre bibliotekens och av skolbibliotekens existens samt elevernas tillgång till datorer.

Annons

Hörde att Läroverkets skolbibliotek ska läggas ner och att datasalens bemanning och öppethållande dragits in. Tidigare har eleverna haft tillgång till bemannad datasal åtta timmar per dag samt ett skolbibliotek för sina studier och raster. I datasalen har de kunnat söka information inför uppsatser och liknande och utföra skolarbete på skoltid, något som är en ovärderlig och ypperlig möjlighet för att det ska bli gjort över huvud taget och framför allt utfört i tid.

Jag tänker på en uppväxande generation och den framtid de kommer att gå till mötes. Jag tänker på de barn och ungdomar som i dag är mellan 6 och15 år och som kommer att drabbas av dessa och dylika indragningar och vilka konsekvenser det kan bli på sikt. Det diskuteras om nerläggningar av biblioteksfilialer i Iggesund, Näsviken, Bjuråker, Sörforsa med flera orter och till slut kanske det bara blir huvudbiblioteket kvar.

När 12–13-åringarna ska börja på Läroverket och söka sig information när de ska göra research inför uppsatser, hur ska de då gå tillväga om det varken finns en tillgänglig datasal eller ett bibliotek i samma byggnad? Det får de göra hemma, kanske. Men hemma finns det så mycket annat som lockar. MSN, dataspel, communitys, YouTube. Ju större del av skolarbetet de faktiskt kan utföra på skoltid desto bättre resultat, är i vart fall min teori. Och hemma? Ja, tänk om hemma är lika med Norrbo, Strömsbruk, Hög, Stocka, Bjuråker. Då står de i många fall utan något tillgängligt bibliotek på hemmaplan, och de brukar ofta vara väldigt angelägna om att ta första bästa buss hem direkt efter skoldagens slut. Dessa är i omedelbart behov av ett skolbibliotek, dels för att kunna söka adekvat information till sina studier och dels för sin bildning och sitt nöjes skull.

Det är en annan sak om man bor i Hudik och har tillgång till huvudbiblioteket med goda öppettider, kunnig personal och brett utbud. Och de flesta har dator hemma, men jag anser ändå att de bör ha tillgång till datorer på skoltid. Det är en ypperlig möjlighet att utnyttja på raster, håltimmar och inställda lektioner – avsätta tid (skoltid) åt sådant som informationssökning och renskrivning av uppsatser! Att de kanske får läxorna gjorda redan under skoldagen så att de inte riskerar att komma efter, vara ute i sista minuten och i längden få sämre betyg.

Jag vill härmed värna om en uppväxande generation, deras framtid och vikten av folkbildning, och sätter mitt hopp till att de styrande i kommunen tar sig en tankeställare innan vi till slut kanske står här med ett enda bibliotek kvar i kommunen!

Redan i dag kan vi se att elevernas skolresultat blir sämre. Många saknar godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik, vilket innebär att de blir obehöriga till nationella gymnasieprogram och i längden medför det också att många saknar full gymnasiekompetens och är obehöriga till högre studier. En växande skara av lågutbildade, arbetslösa och bidragsberoende människor med andra ord. Samhället har allt att vinna på att satsa på dagens ungdom och deras utbildning. Men det ser dock dystert ut med lärarvarsel, nedläggningar av skolbibliotek och liknande. Jag tänker på vilka långtgående konsekvenser det kan få om man väljer att försumma vikten av de mindre bibliotekens och av skolbibliotekens existens samt tillgång till datorer. Sämre skolresultat, sämre utsikter inför gymnasievalet och naturligtvis risken att bli obehörig till nationella program. En dyster framtid med andra ord.

Orolig

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel