Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tänk nytt, tänk framåt

Vi är djupt bekymrade över den snabba strukturomvandling som nu pågår inom media och konsekvenserna av densamma.

Annons

Vi kan se hur redaktion efter redaktion tvingas till neddragningar av journalister och därmed så får vi en sämre möjlighet som medborgare att ta del av viktiga lokala och nationella nyheter.

Regionala dominerande aktörer tar bort lördagsutdelning för boende på landsorten för att spara pengar samtidigt som TV4 lägger ned sina lokala nyheter. Det finns också starka politiska krafter som vill försämra möjligheterna för media än mer. Företrädare för Miljöpartiet har i riksdagens talarstol pläderat för att man ska förbjuda annonser i dagspress och man vill även höja reklamskatten kraftigt på annonsering. Det skulle förvärra den rådande mediekrisen. Vad skulle en morgontidning kosta utan annonser? 100 kronor per dag eller mer?

I den strukturomvandling som pågår nu måste vi fråga oss hur vi politiskt kan bidra till att lindra mediekrisen. Det är många som har vant sig med ett fritt och gratis internet där man enkelt kan hitta nyheter på Google och en tänkbar modell är att Google delar med sig av sina annonsintäkter till dem som skapar nyheter; medierna. Den diskussionen bör ske på EU-nivå för att hitta internationella lösningar.

Riksdag och regering har genom politiska beslut gett möjlighet för de statliga medierna att få garanterade intäkter på cirka åtta miljarder per år. Det är mycket stora summor som kanske måste användas på ett bredare sätt i framtiden. Den mediekoncentration som nu sker i Stockholm där även SVT flyttar resurser från främst Norrland är inte sund. Vad händer när SR och SVT får en mycket dominerande roll i nyhetsflödet på grund av att deras resurser är så stora jämfört med andra medieföretag? Då har en utbyggd tunnelbana större nyhetsvärde än konsekvenserna av chockhöjda drivmedelsskatter på landsbygden och införande av en särskild flygskatt som MP också kräver.

Om man i stället valde att finansiera SVT och SR genom en allmän medieavgift som läggs på skattsedeln så skulle flera företag kunna ansöka om medel ur en fond. SVT och SR skulle då få sälja sina tjänster via abonnemang på den öppna och allmänna marknaden som basfinansierar underhållningsprogram, etcetera, och sedan får alla företag i fri konkurrens ansöka om medel för att bedriva lokala och regionala nyheter, och annan samhällsjournalistik. Då skulle även TV4 ha lokala tidningar eller andra medieföretag kunna ansöka om medel från de åtta miljarderna som står till förfogande. Utvecklingen av bra tv-program på tidningarnas hemsidor är förmodligen enbart i sin linda.

I det korta perspektivet motsätter vi oss MP:s förslag om annonseringsförbud samt chockhöjning av reklamskatter, men i det längre perspektivet kan vi bidra till att skapa lokala och regionala nyheter genom att tänka nytt och att tänka framåt. Det gynnar det demokratiska samtalet – i hela Sverige.

Ulf Berg (M)

riksdagsledamot Dalarna, landsbygdspolitisk talesperson

Lars Beckman (M)

riksdagsledamot, Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel