Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågen ska gå – även om det snöar

/

Det har varit stora problem i tågtrafiken den här vintern. Kylan och snöandet har ställt till det för såväl banverket som tågbolagen.
Fast de som framför allt har drabbats är alla de tågresenärer som har fått stå i kylan och vänta. I bästa fall har det bara varit frågan om någon smärre försening. I allt för många fall har de väntat helt i onödan, då deras tåg i stället har blivit inställt.

Annons

Inte är det någon större tröst att Hälsingland inte är ensamt om att drabbas av de här problemen, utan tvärtom delar dem med större delen av landet. Det är faktiskt så att flera av de förseningar som drabbat resenärerna i Hälsingland har sin grund i problem längre söderut.

En direkt följd av de många förseningarna är en kraftig ökning av inkomna resegarantiärenden. För X-trafik ökade dessa ärenden med 290 procent i december jämfört med samma månad 2008. Och prognosen för årets första månad pekar på att det kommer att bli ett nytt rekord i antalet inkomna ärenden, jämfört med samma period tidigare år.

Det är självklart bra att det finns en resegaranti, och X-trafik är i detta avseende betydligt bättre än statliga SJ:s variant. Fast det hade onekligen varit betydligt bättre om tågen i stället kom fram i tid.

Att det snöar och är kallt är inte något ovanligt. Det brukar inträffa i vårt land ungefär den här tiden på året. Därför är det också ett rimligt krav att det svenska järnvägssystemet är förberett för att klara en ordentlig vinter. Tågen ska gå – även om det snöar.

Det här är en uppfattning som delas av infrastrukturminister Åsa Torstensson (C). Hon uttryckte i en intervju i Svenska Dagbladet förståelse för att resenärerna är arga och passade samtidigt på att ge den förra S-regeringen en stor del av skulden.

Anledningen är enligt Torstensson att det under lång tid har funnits brist på pengar för underhåll, eftersom förra regeringen inte prioriterat att i budgeten ge benverket de resurser som krävs.

Det är självklart svårt att säga i vilken utsträckning som det bristfälliga underhållet har bidragit till vinterns alla tågförseningar. Men det är onekligen så att Torstensson har rätt i att Socialdemokraterna inte har tillfört tillräckliga resurser för drift och underhåll. Och det är utan tvekan så att bristerna i underhållsarbetet resulterat i tågförseningar även när det varit barmark och plusgrader.

Därför är det inte orimligt att utgå från att de här bristerna också spelar en avgörande betydelse för flertalet av de förseningar som nu under ett mer ansträngt klimat drabbar tågresenärerna.

Samtidigt hjälper det inte situationen att skylla problemen på Socialdemokraterna. De kan, tack och lov, inte göra mycket för att förbättra läget.

Åsa Torstensson har tillsammans med övriga alliansregeringen sett till att ge Banverket – vilket snart uppgår i det nya Trafikverket – ökade resurser för underhåll. Det kommer inte att ge några omedelbara effekter, men förhoppningsvis kommer det på sikt att innebära färre förseningar för tågresenärerna.

I det korta perspektivet får tågresenärerna i stället ställa sitt hopp till att våren snart gör sitt antågande. Eller att vintern åtminstone blir mildare och något fattigare på snö.

Mer läsning

Annons