Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenskar i topp på mobilspel

Först kom musiken. Nu kommer spelen. För mobiltillverkarna blir mobilspel allt viktigare för att locka köpare. Både Apple och Nokia vill att deras mobiler ska uppfattas som små spelkonsoler.
Några av de hetaste spelutvecklarna kommer från Sverige.

Annons

Om Nokia och Apple får som de vill kommer deras mobiler att nämnas i samma andetag som PSP och Nintendo DS i framtiden. Båda flirtar stort med spelbranschen och har lanserat egna spelplattformar.
Svenska spelutvecklare har ett högt anseende i världen, och nu verkar det som om samma sak gäller mobilspelsutvecklare. För i världstoppen ligger de tre svenska utvecklarna Jadestone, Polarbit och A different game.

Jadestone har gjort det prisade äventyrsspelet Dirk Dagger till Ngage. De fick förstapriset för spelet vid förra årets mobilmässa i Barcelona och är nominerade även i årets tävling, den här gången med musikspelet Melokey.
- Det är svårt att tjäna några pengar på mobilspel just nu, så vi satsar än så länge på göra få spel men se till att de får priser och uppmärksammas. Det är vårt sätt att positionera oss, så att alla i branschen vet att vi är bra på det här, säger Robert Henrysson som är vd.
Jadestone arbetar även med spel för bettingssajter, vilket är bolagets huvudverksamhet just nu.

A different game vann nyligen förstapris i Nokias tävling för bästa mobila spelidé. Spelet heter Ghostwire och handlar om att hitta spöken.
- Vi vill framför allt använda mobilens unika funktioner och möjligheter när vi gör mobilspel. I Ghostwire ska man bland annat leta efter spökena med mobilens kamera, när man siktar kameran rätt kommer spöket dyka upp i sökaren. Vi har också en teknik som gör att spöken dyker upp på en speciell plats, till exempel i en tv-ruta. Det kan bli rätt läskigt, säger Tom Söderlund.
Både Melokey (som mest kan liknas vid ett mobil guitar hero-spel) och Ghostwire är än så länge visioner på demostadiet.

Södertäljeföretaget Polarbite har närmast motsatt strategi jämfört med Jadestone. Här arbetar åtta personer som har gjort fler mobilspel på de tre år bolaget funnits än vad som borde vara möjligt. Bland annat har man gjort mobila versioner av Tiger Woods 07, Fifa 06, Spore och SSX till Electronic arts och Crash bandocoot nitro cart till Activision. Men mellan uppdragen har man utvecklat helt egna spel. I november släppte Polarbit exempelvis Waveblazer för Iphone på Apples Appstore.
- Tidigare har det varit nästan omöjligt att tjäna pengar på egenutvecklade spel. Operatörerna och förlagen har tagit så stor del av intäkten att det helt enkelt blivit alldeles för lite kvar till utvecklaren, säger Mitri Wiberg, en av tre grundare till bolaget.
Apple har vänt på begreppen genom att ge bort utvecklingsverktygen samt att ta en väldigt blygsam summa i betalning för administrationen av Appstore.
- Apple behåller ungefär 30 procent av intäkten, resten får vi. Det gör att vi törs chansa på egna koncept och försöka bygga upp varumärken som vi äger själva. 

Thomas Arnroth/TT Spektra