Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svensk radio måste utvecklas

Svar till Lars Beckman och Carl Oskar Bohlin (29/3).

Att hålla sig till sanningen är viktigt för oss alla men än mer viktigt om man fått väljarnas förtroende att ikläda sig rollen som riksdagsledamot.

Annons

Lars Beckman påstår att jag anser att Sveriges Radio utgör en osund konkurrent mot de kommersiella medierna i landet.

Detta är en lögn.

Jag skrev i min debattartikel att just den frågan finns med bland de frågor som diskuteras. Inget annat. Och Lars Bäckman: jag anser inte att SR på något sätt hindrar eller smalnar av det kommersiella utbudet eller möjlighet för den reklamfinansierade radion att tjäna pengar. Tvärtom går det rätt bra för de som du, med din bakgrund i den kommersiella radion, ömkar och vill framställa som om de lever under knapphetens bleka stjärna.

TV4 gjorde 2010 en vinst på 800 miljoner kronor vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges Radios programbudget. Och Sveriges Radio har ändå en verksamhet som med lokala och rikstäckande kanaler motsvarar 25 lokala dagstidningar och tre rikstidningar!

MTG, vars tv-kanaler numera i praktiken är "nyhetsfria", det vill säga har ett innehåll som renodlat är till för att driva reklamintäkter, hade 2010 en omsättning på sina reklamfinansierade tv-kanaler i Norden på 4,4 miljarder. Rörelseresultatet uppgick till 1,1 miljard. Ändå spelar TV4 och MTG bara i den nya medieekonomins gärdsgårdsserie.

De stora aktörerna finns över huvud taget inte på den traditionella mediemarknaden. Google, som inte producerar något som helst innehåll, hade globalt intäkter motsvarande 150 miljarder kronor. Vi vet inte hur stora intäkterna är från den svenska marknaden. Men det antas allmänt att Google är den näst största annonsförsäljaren i Sverige efter TV4.

TV4 tjänar 800 miljoner kronor på en omsättning av 5,5 miljarder, en avkastning på 15 procent. Dagstidningsdivisionen inom samma koncern tjänade 2010 bara 39 miljoner på en omsättning av 3,4 miljarder, det vill säga en avkastning på en procent. Var och en inser att det inte är en lönsamhet som uthålligt säkrar dagstidningen med bibehållna publicistiska ambitioner.

På en punkt är vi överens. Du skriver att det är viktigt att genomföra en digitalisering av sändarnätet i landet och att digitalradion skulle öppna nya möjligheter för radions fortsatta utveckling och tillväxt.

Jag skulle uppskatta om du med kraft driver den frågan bland dina partikamrater och här får du gärna berätta att jag är på din sida för att utveckla svensk radio – både den kommersiella och public service.

Leif Eriksson

chef och ansvarig utgivare P4 Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons