Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svår situation för taxiverksamheten

Det är tuffa tider för taxiverksamheten i Ljusdal. Förlorade upphandlingar av skolskjuts och färdtjänst, samt en ökande svarttaxi-rörelse, har lett till en svår situation för Taxi Ljusdal.

– Situationen har inte blivit bättre, säger Lennart Nordqvist. Han har under sina 15 år som ordförande i Taxi Ljusdal sett hur situationen försämrats.

– Det finns inget tryck, speciellt inte på helgerna. Folk går inte ut på samma sätt i dag som förr, konstaterar han.

Det håller Jim Sandström, chaufför på Taxi Ljusdal, med om.

– Vi går minus på en fredagskväll. Men det får vi leva med eftersom det är en service vi vill erbjuda i Ljusdal, säger han.

Jim Sandström ser flera bakomliggande problem till situationen. Dels handlar det om lagen om offentlig upphandling som innebar att kommunen anlitade andra företag för skolskjutsar och färdtjänst.

– Det är en viktig del av vår verksamhet och vi ser fram emot nya upphandlingar i juli nästa år. Men det är svårt att konkurrera med de som kan pressa priserna i en öppen förhandling, säger Jim Sandström.

Claudio Skubla, kommunikationsansvarig på Svenska Taxiförbundet, känner igen problemen och menar att mycket hänger på att upphandlarna ser till fler variabler, så som kvalitet och uppföljning i förhållande till pris.

– Vi pratar i dag om den stora taxidöden, då taxibolag på mindre orter som är beroende av den här typen av avtal tvingas sättas i konkurs.

Ett annat orosmoln för Jim Sandström är att allt fler kör svarttaxi, en olaglig men växande verksamhet som Taxi Ljusdal tvingas konkurrera med.

– Det är ett stort problem i Ljusdal och för vår verksamhet, säger han.

Trots stora problem för taxibranschen, både på internationell, nationell och lokal nivå, ser Claudio Skubla positivt på framtiden, och menar att det finns lösningar på båda problemen.

– Det behövs taxi på mindre orter. Men det krävs ett nytt sätt att tänka, inte minst när det gäller kollektivtrafik, där en taxi i många fall skulle kunna ersätta en buss som kör en linje i princip helt tom på folk. Då skulle vi undvika både miljöförstöring och resursslöseri, säger han.

Claudio Skubla tycker också att privatpersoner har att vinna på ett nytänkande.

– På mindre orter är det många som har fler än en bil, och man skulle kanske kunna tänka till om det verkligen behövs, kanske man skulle kunna sälja en bil och tjäna privatekonomiskt på att ta taxi i de fall det behövs en extra bil? Det är också ett ansvar att inte anlita olaga taxitrafik, menar han.